2009.07.23-26. Balatoni körtúra

A túra útvonala:
2009.07.23. Csütörtök: Fonyód-Bélatelep-Alsóbélatelep-Balatonfenyves-Balatonmáriafürdő-Balatonkeresztúr-Balatonberény-Fenékpuszta-Keszthely (Festetics kastély)-Gyenesdiás-Vonyarcvashegy-Balatongyörök-Balatonederics-Szigliget (Vár)-Badacsony (Szölöhegy és borvidék, mólo)-Badacsonytomaj-Ábrahámhegy-Balatonrendes-Révfülöp (Milleniumi kilátó, hajóállomás)-Balatonszepezd-Zánka (Ifjúsági tábor Centrum és Kemping)-Balatonalkali-Balatonudvari-Örvényes

2009.07.24. Péntek: Örvényes-Tihany (Apátság, Ófalú)-Balatonfüred (Görögfalu, Hajóállomás, Tagore sétány, Halász és Révész szobra, Szállodasor)-Csopak (Gözmozdony)-Alsóörs-Káptalanfüred-Balatonalmádi (Ramada Hotel, Almádi Park)-Balatonfüzfö-Balatonkenese-Balatonakarattya (magaspart)-Balatonvilágos (magaspart)-Sóstó-Szabadifürdö-Siófok (Arany és ezüstpart szállodasor, Viztorony, Vasútállomás, Makovecz templom, Római katolikus templom, Fö téri sétálóutca, Sió folyó, Hajóállomás, szabadstrandok)-Balatonszéplak-Zamárdi (szabadstrand)-Szántod (Rév és hajóállomás)-Balatonföldvár (Villanegyed és üdülötelep)-Balatonszárszó-Balatonszemes-Balatonlelle (Lelle Club, Szabadstrand, Hajóállomás, Üdülötelep)-Balatonboglár (Gömbkilátó, BB Pezsgöüzem, Platánstrand)-Fonyódliget (Csatorna, Szabadstrandok)-Fonyód (Sipós hegyi kilátó 233 m, Várhegyi kliátó, Fonyódhotel, Szabadstrandok, Dísz tér, Üdülötelepek, Hajóállomás, Szabadstrandok, Krípta villa, Panoráma kilátó és sétány, Fonyód múzeum, Zichi Béla emlékszobor).
Beszámoló:
2009.07.23. Csütörtök. Pécs vasútállomásról indultam a "szokásos" 07:31-es balatoni fürdővonattal.
11:00 órakor egyedül kezdtem körbe tekerni a Balatont. Végül is örültem, hogy szabadon és függetlenül túrázok. Magam oszthattam be az időmet, mikor és hol állok meg. Jó érzés volt a felhőtlen igazi szabadság. Fonyódi kikötőből a Badacsony csodálatos látképe tárult elém. A fonyódi kikötőtől indultam Bélatelep felé, a Napsugár Kemping melletti bicikliúton. Biciklibarát úton a vasúti sínnel párhuzamosan haladva, változatos üdülőtelepeken áthaladva mentem, Balatonfenyvesen keresztül. Megálltam egy kicsit a balatonmáriafürdői csatornánál. Zala megye határát átlépve, a Zala folyón áthaladva Fenékpusztán át a Balaton legjobb és legszebb kerékpárútján mentem, majd beértem Keszthely városközpontjába. Megálltam egy kicsit piheni és fotózni. A Főtemplomot, Városházát, szökőkutat és szobrokat bámultam. A sétáló utcán kiváló minőségű díszburkolaton áttoltam a bringát. Egy gyönyörű díszes kapun átmenve Festetics gróf kastélyának parkban voltam. Kb. 14 óra lehetett. Az ebédemet megettem kastély parkjában, egy fa árnyékában fogyasztottam el. Rengeteget ittam ebben a hőségben. Keszthely után egy csendes kerékpárúton haladtam tovább. Gyenesdiás és Vonyarcvashegy között összetalálkoztam meg a Pécsi D. Ferivel, Piroskával és B. Györgyel. Nagyon örültünk egymásnak. 10 percet beszélgettünk is. Ők már két napja voltak úton. Balatongyörök után áthaladtam a Veszprém megye határán. Tovább haladva Szigligetet megkerülő bicikliúton tekertem. A hegyen a Szigligeti vár látványa tárult elém. A 71.-es főúton mentem tovább rövid szakaszon. Beértem a Badacsony határban lévő benzinkúthoz pihenni. Utána kitekertem a badacsonyi kikötőhöz, ahol éppen indult a katamarán Fonyódra. Ábrahámhegyen megnéztem a Fülöp Jakab templomot. Balatonrendesen át Révfülöpbe értem, ahol a bicikliút rögtön 100 méterre volt a mólótól. Látszott a mólótól észak felé nézve a Fülöp hegy, ahol a Milleniumi kilátó van. Felfele haladva egy modern templomot tekintettem meg. A hegyről a Balaton és Révfülöp szép panorámája tárult elém. Balatonszepezden ősmagyar rovásírással megjelölt követ találtam. Már esteledett, 19:00 óra felé járt az idő. Zánkán megálltam hátha van olcsóbb kemping. Bementem a Zánkai Ifjúsági tábor és Kemping területére. Utána le a mólóhoz is. 20:00 óra elmúlott. Felvettem a fényviszaverö mellényemet és bekapcsoltam lámpáimat, annak ellenére, hogy bicikliúton voltam végig. Már félhomály volt mire áthaladtam gyorsan Balatonakalin és Balatonudvarin mielőtt sötét lesz. Örvényesbe beértem. Már 20:45-öt volt. Betértem egy kis kempingbe, és felvertem a sátramat. Valamikor éjszaka egy kisebb szélvihar volt, de nem vitte el a sátrakat.

2009.07.24. Péntek. Hajnali 6-kor ébredtem fel. 8 óra előtt elindultam a Tihanyi-félszigetre. Megnéztem az Apátságot, és a nádtetős ófalut. Tihanyról olyan volt a Balaton mint a tenger. A tihanyi hegyről leérve, szerpentines utcán haladva leértem egy kis felüljáróhoz. Majd utána közelről látszott egy emlékmű, és a vitorláskikötő. Tovább haladva közúton a part mellett látszott messziről a Balatonfüred, a következő úticélom. Tihanyon van egy kis szabadstrand is. Elértem a Balatonfüredi elágazást, ami már kerékpárút ismét. Balatonfüredre beérve, egy hosszú utcán haladtam, ami kevésbé forgalmas. Ez biciklibarát út. Beljebb érve egy forgalmas körfogalomhoz értem, ahol már látszottak a Görögfalu szines épületei, ahol állitólag éttermek, shopok, és disco is van. Mellette van egy élményfürdö. A hajóállomás tele volt vitoláshajokkal. Meg egy két jachtot is láttam. A parton volt a Halász és Révész szobor pár is. A Tagore sétányon tekerve görkorcsolyás fiatalok, kerékpárosok is voltak. Beértem egy szoborparkba is. Nagyon absztrakt művészet is kínálja magát itt. Tovább haladva elhagytam a várost. Csopak üdülőtelepen mentem keresztül, a vasútállomásnál állt egy régi gőzmozdony, ami igen matuzsálemi korú volt. Káptalanfürdőn át Balatonalmádiba értem. Balatonalamádi központjában egy gyönyörű parkba értem, ahol látszott a Ramada hotel ami 15 emeletes, és a hajóállomás. Lefotóztam a Rákóczi szobrot is. Balatonkenese hosszú településén áthaladva beértem Balatonakarattyába, ami összeépült Kenesével. Erre végig magaspart van. Balatonakarattyában a bicikliútról letérve betévednem egy zsákutcában. Kb. 8 km-t oda vissza kellet plusz tekernem, főleg emelkedőn. Balatonvilágosban egy gyönyörű magaspartnál, volt egy szép fehér fahíd, amire rá volt írva. "Itt fogant szerelem múlhatatlan". Utána Sóstó következet. A magaspart térségét elhagyva, elértem Siófok-üdülőtelepet. Itt a Balaton fővárosában nagy volt a forgalom. Végig tekertem az üdülőtelepeken, nyaralók övezte utcán egyenesen. Beértem Siófokra, megnéztem az Arany és ezüstpart szállodasorát, és végighaladtam a vasúti sín mellet. A városközpontba menetem. Itt van a Makovecz-féle templom is. A Siófoki autóbuszállomás mellett haladva beértem a vasútállomáshoz. Ahol egy katolikus templom volt. Itt sok a látnivaló. Szép szökőkút, szobor kompozició, napóra. A főtér nagyon sok meglepetést tartogatott, sok szobor, szép virágos és diszburkolatos tér fogadott, sétálóutcával. Tovább haladva megálltam a Sió-hídnál, majd beértem a hajóállomásra is. Zamárdiba értem, ahol összefutottam egy régi haverommal a Pécsi C. Olivérrel aki a barátaival ugyancsak körbe tekerték a Balatont. Egy darabig velük is tartottam, Balatonföldvárig. Fotózás miatt lemaradtam. Balatonszárszón, Öszödön, Szemesen át beértem Balatonlellére. Lelle Club és Hotel mellett megálltam egy kicsit. De a nagy forgalom miatt inkább nem mentem a szabadstrandra, csak a móló maradt. Már nagyon vakítóan sütött a nap. Már az idő kb. 16 óra körül volt. Balatonlelle és Boglár között nagyon rossz volt a kerékpárút minősége a fák gyökerei miatt, így a párhuzamosan haladó úton tekertem tovább. Balatonboglár városában egy gyönyörű sétányra értem, majd a városközpontba. A gömbkilátóhoz másnap mentem fel., mert úgy hallottam, hogy ezen a napon nem üzemel. Balatonboglárt elhagyva, beértem Fonyódligetre. Tudtam hogy egyre közelebb vagyok. Megérkezetem, pontosan ahová kiindultam. Fonyódon voltam már. Este felé egy kicsit strandoltam az Alsóbélatelepi strandon. Majd este megszálltam a Bélatelepi Balatontours által üzemeltett Napsugár Kempingben. Felállítottam a sátramat, nyugovóra tértem.

2009.07.25. Szombat. Éjfél után nagy szélvihar tört ki, de még esőnek nyoma sincsen. Végig nyomonkövettem a az mobilinterneten, az egyre közeledő zivatargócot, ami éppen a Balaton felé jött. A sátramat gyorsan összeszedtem, mielőtt ideér a zivatar. Már dörgött villámlott. Kb. 2 óra volt. Eleredt az eső, és szakadt. Reggel 6 óra körül felébredtem, borult időben. Már nem fujt nagyon a szél, de egy kicsit hűvösebb volt. +18 Celsius fok. Megszűnt a hőség. Összeszedtem a holmimat, és elmentem a kempingből. 06:30, a fonyódi mólóra tekertem. Tekeregtem a városban. Felmentem a fonyódi hegyre. A panoráma sétányon fel, a sportpálya mellett. majd a Kripta villánál megálltam fotózni. Ezután szaplonczay sétányra értem. Ott volt a Bélatelep névadójának az emlékműve is. A sétány azon részén, ahol kiszélesedik az út, található a 2001-ben állított Millenniumi Apostoli Kettős-kereszt, amely 18 méterrel emelkedik a magaspart fölé. A sétányról szép kilátás volt a Badacsonyra. 08:30 körül volt. Egy kis kútnál a Kilátó alatt lemostam a poros bringámat. Meredek utcán fel haladva felértem a Sipos hegyre ami 233 méter magas. Ez a déli part legmagasabb pontja. Egyedül voltam fent. Rajtam kívül senki sem volt. Körbe fotóztam ezt a gyönyörű panorámát, amit a Balatonról és környékéről lehetett. 9 óra volt. A kilátó után eltekertem Balatonboglárra a bicikliúton. Össze is találkoztam ismét egy pécsi ismerőssel T. Máriával és annak párjával. B.Bogláron felmentem a Gömbkilátóhoz, ami zárva volt. Technikai okok miatt baleset és életveszélyes, bizonytalan ideig nem üzemel. Boglár után visszatekertem Fonyódra. Strandoltam Alsóbéletelepen. majd egy kicsit B.fenyvesen is. Az egész napom így telt. Este ismét a Napsugár kempingben szálltam meg.

2009.07.26. Vasárnap
Reggel 6 körül felkeltem. Reggeli után feltekertem a Fonyódi Várhegyre. Ez a kilátó csak erdei kijelölt turista úton volt megközelíthető. Tetejében még tolnom is kellet felefelé a bringát tele málhával. Zümmögtek a szúnyogok körülöttem. A kilátó egy falétesitmény volt, olyan mint egy vadles. Messze nem volt korszerű mint a Sipos hegyi kilátó. Itt még a kilátás is rosszabb volt. De azért így is kellemes élmény volt. Hiszen Fonyódra minden nyáron jövök, de itt még nem voltam fent. A hegyről leérve a Fonyód múzeumhoz értem. Odajött hozzám egy idős úriember, aki mesélt egy két dolgot az életéből. Rendőr volt a vízirendészetnél, és a múzeum mellett volt a kis családi háza. Lefotóztam a múzeumot és Zich Béla mellszobrát. Tovább tekertem, a villasorban. Egész nap az Alsóbélatelepi és a Fonyódi szabadstrandon napoztam és fürödtem. 17:30 körül betekertem a Fonyódi vasútállomásra, és megvettem a Pécsig a vonatjegyet.


Képek itt.
Lejegyezte: Tamás József
.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése