2009.08.20-23. Sopron-Fertő tó

Útvonal variációk Sopron Vakáció Túristaszállótól indulva, és oda visszaérkezve

1. nap: Sopronpuszta, a Páneurópai piknik helyszíne - Mörbisch (Fertőmeggyes) - Fertőrákos Kőfejtő, vitorláskikötő (35 km)

2. nap: teljes Fertő tó kör (kb. 140 km)Vagy Északi Fertő tó félkör: Mörbisch - komppal Illmitz – Neusiedl - Purbach (Feketeváros) – Ruszt - Mörbisch (kb. 110 km)Vagy Fertőrákos - Mörbisch viziszínpad - komppal Illmitz - Kirch tó környéke, Apetlon madárparadicsom bungalótelep - komppal Mörbisch (kb. 40 km) - kitérő Rusztig további 15 km

3. nap Fertőboz - Nagycenk Széchenyi Mauzóleum és kastély, a régi határsáv – Hidegség (kb. 35 km)Továbbhaladva Fertőszéplak – Fertőd – Sarród (kb. 70 km)

4. nap Görbehalom Fehér tó - Brennbergbánya (kb. 30 km kemény emelkedő, ugyanolyan lejtő)Vagy Harka (nevezés az emléktúrára) - Raiding (Doborján) Liszt Ferenc szülőháza - Harka (kb. 40 km)

A helyiek segítségével márciusban kezdtem feltérképezni a soproni szállás-lehetőségeket az augusztusi 4 napos ünnepre. Sportrendezvény miatt már ekkor megteltek a kollégiumok, panziók, így azonnal lefoglaltam a Vakáció Ifjúsági Turistaszállót. A korábbi túrák népszerűségéből kiindulva reméltem, legalább 50-en választják, hogy Sopron, és Fertő tó környékén kerekeznek velem.

Augusztus 20-án hajnalban 72-en keltünk útra gépkocsikkal, vagy vonattal Budapestről és a Dunántúl különböző pontjairól. Örömmel üdvözöltük egymást a turistaszálló parkolójában, hiszen sokan csak évente csak kétszer, a nagy postás bringatúrán találkozunk. Szemrevételeztük a kerékpárszállítók számos fajtáját, megtörténtek az első gumi-cserék, szerelések. Közben elfoglaltuk a szállást - nem okozott gondot, hogy 6-11-en kerültünk egy-egy szobába. Kicsit idegenkedtünk attól, hogy 4 napon át sárga karszalaggal leszünk megjelölve, de ezt is hamar megszoktuk.

Délután egy órára mindenki "felnyergelte" vasparipáját, és a helyi kollégák vezetésével hosszú sorban indultunk Sopronpusztára, a 20 évvel ezelőtti határnyitás helyszínére. Előző napon volt a nagy Piknik-ünnepség, mely után viszonylag ép maradt a mű-gyepszőnyeg, és alig volt szemét a helyszínen. Meghatódva sétáltunk az információs táblák között, készült néhány fotó, majd kerékpárúton Ausztria felé vettük az irányt. Nem hagyhattuk ki az útszéli szedrezést, a dombtetőn egy kútnál megtöltöttük kulacsainkat, ahonnan gyönyörű panoráma nyílt a tóra, majd a szőlők között haladtunk Mörbisch felé.

A következő állomás a Kőfejtő, mely hűvös klímája, na meg a hideg üdítő és sör enyhülést hozott a nagy melegben. F. Szilviék kicsit hosszabban időztek a Páneurópai Piknik helyszínén, és kelet helyett északra indultak, így Mörbisch helyett St. Margarethenben találták magukat. Ők itt értek utol bennünket. Együtt letekertünk a tópartra, és lábáztatás után nekivágtunk a Sopron felé vezető emelkedőnek. Vacsora után Bergendi koncerttel, tűzijátékkal, majd a társalgóban az elmaradhatatlan anekdotázással zártuk a napot.

Másnap ki hogy bírta, a teljes Fertő tó-kört, vagy csak a félkört tekerte le. Több csoportban, különböző tempóban haladtak, megálltak, ha szépet láttak; mikor elfáradtak, megpihentek, egyesek úsztak, strandoltak. Akik retúr jegyet váltottak a kompra, mesélték, hogy visszafelé egész másnak látták a tavat.Többen pihentettük a bringákat, és ki-ki városnézéssel, Bécsi kirándulással, vagy strandolással töltötte a napot. Este együtt felsétáltunk a Sördombi kilátóba, ahonnan szép panoráma nyílt a kivilágított városra.

Szombat reggel esőre ébredtünk, és aggódva vártuk a felhők távozását. Fél 11-kor indultunk Nagycenkre, ahol helybéli kollégám, Cili kalauzolt bennünket. Mesélt a város történetéről, nagyanyja háborús élményeiről, és arról, hogy ő fiatalként hogyan élt e határ menti településen, mi történt itt 1989-ben. Megnéztük a Széchenyi kastélyt, a Mauzóleumot, és igyekeztünk még eső előtt visszatekerni Sopronba.Csak néhányan vállalták be, hogy elkerekeznek Fertődig, ők le is késték a vacsorát! Ezen az estén a városban Demjén koncert volt, a társalgóban pedig egyik túratársunk 18. születésnapját ünnepeltük.

Vasárnap reggel bepakoltunk az autókba, és útnak indultunk. Volt, aki még strandolást, mások Balatoni megállást terveztek, néhányan pedig Brenbergbányához kerekeztek. Fő program a Harkáról Raidingba (Doborján), Liszt Ferenc szülőházához induló emléktúra volt. Nevezés után kellemes hangulatban tekerték le a 25 km-es távot, részt vettek Liszt szülőházának megkoszorúzásán, majd Harkán a kerékpáros bemutató után izgatottan várták a sorsolást.

Teljes siker: két kerékpár, két póló, egy vásárlási utalvány, egy üveg bor! Ezek után már csak a nyeremények elszállítását kellett megoldani, és kitűnő hangulatban indult haza mindenki.
Túraszervező, lejegyezte: Farkas Kati

Farkas Kati fotói megtekinthetők itt.
Illés Balázs fotói megtekinthetők itt.
Túratársak fotói megtekinthetők itt.