2012.08.11-16. Balaton - Velencei tó kerékpártúra Attilával

Majd jövőre! Így hangzott az előző beszámolóm vége! De nem így lett. B. Attila túratársam és barátom szeretett volna eltekerni és körbe is Balaton és Velencei tó körül. Attilának 3 kerékpárja van, MTB, verseny és city bike. És kívánságát csak hamar teljesítettem. Én lettem az Attila által megbízott túravezető. Megszerveztük a túrát. Attilának is kellet beszereznie hálózsákot és polifoam - ot.
De már előtte hetekkel fel kellet készülni, edzenie Attilának is túrára. Még munkahelyére is kerékpárral ment mindennap. Útvonal megbeszélése, és táborhelyek keresése volt a cél. Atti city bike-val jött a kerékpártúrára.

2012.08.11.
Útvonal: Pécs - Szentlőrinc - Szigetvár - Szentlászló - Boldogasszonyfa - Bőszénfa - Simonfa - Kaposvár - Juta - Várda - Somogyjád - Somogyvár - Lengyeltóti - Fonyód - Balatonfenyves - Balatonmáriafürdő (Balatonkeresztúr) - Balatonberény

Kora hajnalban 5 órakor az Attilával találkoztunk a megbeszélt helyen, a Sziget vámnál a Szigetvári Takarékszövetkezet mellett. Rácvárosi úton, és  a 6-os úton mentünk Szentlőrinc és Szigetvár irányában. 6 - os elsőrendű főúton, Szigetvárig végig sík úton haladtunk (kivéve a Tortyogó vendéglőnél lévő emelkedő). Szigetvárnál a kerékpárúton belém szaladt hátulról az Attila, az úthiba miatt! Csomagom fogta vissza. Szerencse, hogy nagyobb baj nem történt. Szigetvár után a 67-es másodrendű főúton mentünk. Az elején még könnyű volt tekerni. Szentlászlóig viszont egy rafinált emelkedő következett, ami fokozatosan emelkedett.  Szentlászló - Boldogasszonyfa - Bőszénfa - Simonfa között viszont több lejtős és emelkedő is volt. Simonfa előtt már volt egy fa kilátó. Ott rövid pihenő közben, felmentem a kilátóba. (Attila nem jött fel sajnos, nem tudja mit veszített!) A kilátás pazar volt, még a Kaposvári panelházak is látszottak és a Somogy megyei dombok és erdők is.  Kilátó után viszont egy hosszabb lejtő következett. Kaposvárig végig lejtő - emelkedő volt. Kaposvárra érve 4 sávos 67-es főúton haladtunk be a városba. 9 óra körül Kaposvár belvárosában tartottunk egy hosszabb pihenőt. Juta - Várda - Somogyjád - Somogyvár irányában végig változó terepszinten haladtunk. A legkeményebb a Somogyvár és Lengyeltótiban volt. És elég durva hogy járdára száműzött kerékpárutakon kellet haladnunk ezen a két említett településen. Fonyód felé haladva már látszottak a Balaton felvidék hegyei (Badacsony, Szent György hegy, Hegyestű). Az ég már nagyon borult volt és eső előtt volt. Fonyód előtt az M7-es autópálya felett haladtunk át. Fonyódra érve eleredte az eső. Több mint 1 órát esett, de ez kevés volt az idei aszály enyhítésére. Eső után elmentünk a Fonyódi kikötőbe. Városnézés után mentünk a kedvenc strandjaimat megmutatni Attilának, többek között a bélatelepi szabad strandot. Utána mentünk Alsóbélatelepre. Jött egy technikai probléma az Attila kerékpárján, a tengely teljesen meglazult. Így  az alsóbélatelepi kerékpárszerviz és kölcsönzőbe betértünk. Attilának 500 Ft - ba került a beállítás. Balatonfenyvesi strandot is megmutattam Attilának.Tervünk szerint Balatonmáriafürdőig mentünk. De szállást nem találva Balatonberény után egy kemping melletti szabad területen találtunk táborozáshoz helyet, ahol senki nem zavart minket.
Napi meg tett táv: 157.61 km
Időjárás: reggel +15 Celsius fok, párás idő, délben: +24 Celsius fok, változékony idő, gyenge hidegfront, kisebb eső.

2012.08.12.
Útvonal: Balatonberény - Fenékpuszta - Keszthely - Gyenesdiás - Vonyarcvashegy - Szigliget - Badacsonytördemic - Badacsonylábdihegy - Badacsonytomaj - Ábrahámhegy - Balatonrendes - Révfülöp - Balatonszepezd - Zánka - Balatonakali - Balatonudvari - Örvényes - Aszófő - Tihany

Reggel 6 óra előtt, ébredés után összepakoltuk a túrafelszerelésünket. Kerékpárúton haladtunk végig a Keszthelyig. Városba beérve a kikötőt néztük meg először, utána meg a történelmi belvárost Keszthely központjában. Festetics kastély parkjában körülnéztünk és pihentünk. Keszthelyt elhagyva végig kerékpárúton mentünk Gyenesdiás - Vonyarcvashegy útvonalon.Itt össze is találkoztunk a PTKK csapattal  (mivel ellenkezőleg voltak és az utolsó túra napjuk volt.) Megint rossz lett az Attila első kerék agya, megint kotyogott nagyon. Így Szigligeten megálltunk egy kerékpárszervizben. Ott kicseréltette a tengelyt az Atti. Mivel régi el volt repedve, vagyis törve. Kerékpárszerviz egy nagyon panorámás helyen van, a legszebb helyen még nem láttam ilyen bringaboltot még. Badacsonyi kerékpárbarát úton mentünk egy szőlőültetvények vidékén, a hegy lába alatt. Badacsonytomajban ebédeltünk. Badacsonytomajt elhagyva már végig az északi part fizetős strandok vannak. Balatonrendes - Révfülöp - Balatonszepezd (itt segített Attila két lánynak defektet javítani, az egyik lány orosz volt Moszkvából jött ide Balatonra nyaralni!) - Zánka irányában végig a fárasztó sok kerülővel elvezetett kerékpárúton (mint egy zipzár!) haladtunk. Örvényesig nem nagyon álltunk meg. Örvényesbe körülbelül 18 óra után értünk. Szabad strand itt szerencsére van. Attilának is tetszett hely. Fürödtünk a tóban. Nagy pihenés volt ez sok tekerés után. Egy idős emberrel is beszélgetünk egy kicsit, akinek itt van egy nyaralója Örvényesben. Mobilom akksiját meg egy kocsmában sikerült feltöltetnem. Örvényest elhagyva Aszófő és tihanyi félsziget felé vettünk utunkat. Találtunk is egy kiváló sátorhelyt az erdősávban.
Napi megtett táv: 91.62 km
 Időjárás: +14 Celsius fok, párás és derült reggel, +27 Celsius fok derült idő.

2012.08.13.
Útvonal: Tihany - Balatonfüred - Csopak - Alsóörs - Balatonalmádi - Balatonfűzfő - Papkeszi - Berhida - Ősi - Nádasdladány - Sárkeszi - Sárszentmihály - Székesfehérvár - Pákozd - Sukoró - Velence - Agárd -  Dinnyés - Székesfehérvár

Reggel elmentünk a Tihanyi félszigetre, megnéztük a Tihany község ófaluját. A belső tó is szépen látszott a faluból. Az ófalu tele van hagyományos nádtetős házakkal. Megnéztük a Tihanyi Apátságot és és Balatoni látképet is. Gyönyörűen csillogott a reggeli napfényben a Balaton.
Utána utunk a Balatonfüredre folytatódott. Balatonfüreden várost néztünk: a kikötőt és reformkori belvárost.  Beültünk egy cukrászdába kávézni és sütit enni. Csopak irányában mentünk mikor előttünk egy kerékpáros hölgynek leesett a úthiba miatt a hátsó lámpája. Felvettem neki a lámpa darabjait. Tovább haladtunk a kerülőkkel jelölt kerékpárutakon. Balatonalmádiig nem nagyon álltunk meg. Balatonalmádiban meg kellet megint keresnünk az Attila bringája miatt! Mivel szeretett volna venni egy pár kormányvéget,. Mert régi el volt repedve. Így nem kapott olyan méretben amilyent akart volna. Csak szivacsmarkolatot vásárolt. Utána Balatonfűzfői elágazásnál érdeklődtünk egy helyi idős férfitól mehetünk e 72 es főúton és 710-es úton. Tovább mentünk 2 körforgalmon és a Papkeszi irányába. Megebédeltünk és pihentünk Papkesziben. Berhida - Ősi irányában, balra nézve látszott a Várpalota város. Kohók, erőművek, és panelházak látszódtak. Nádasdladány az első Fejér megyei község! Utána sár nevű települések következtek. Mivel közelben van Sárrét, Székesfehérvár előtt. Székesfehérvárra értünk. Székesfehérvár egy 102 000 lakosú magyar nagyváros. A város elején autópálya és Nádor nevű patak van. Városba érve családi házas övezet és panel lakótelepek  egymás mellett. Belvárost kerékpárúton közelítettünk meg. Forgalmas buszpályaudvarra értünk ki, és a Alba Plaza-hoz. A történelmi Belvárosba érve macskaköves utcák és műemlék házak fogadtak. Itt van Király alma, Püspöki palota és Székesegyház, romkert. Belvárost megnéztük, de az Attilával elmentünk egy külvárosi kerékpárüzletbe és szervizbe. Végül itt tudott venni kormányvégeket, majd felszereltük a bringájára. Pákozd felé végig kerékpárúton mentünk a Velencei tó irányába. Sajnos vizünk elfogyott, de kutat sehol sem találtunk. Így egy helybéli presszóban vettünk szódavizet. Pákozdra értünk, mely az 1848-as a híres csata helyszíne. Nagyközségben végig kerékpárúton mentünk. Leértünk a dombos részre, ahol van egy katonai emlékhely. Itt sikerült eltévednünk. Leértünk egy csárdához, ami kiderült, hogy Szúnyog sziget! Vissza kellet fordulnunk, ahol az emlékhely van, és az felett mennünk, utána meg egy rövid lejtő következett a Pákozd - Sukoró Arborétumnál. Végig sík úton haladtunk Velence nevű településig. Velencére érve üdülő telepre értünk. Itt sok szálloda és nyaraló van. De a vasúti átjáronál elkerültük a "régi" de rossz minőségű kerékpárutat. És az új kerékpárúton mentünk.  Ami járda szinten van a legtöbb helyen. Végi a 7-es főút bal oldalán haladtunk. Agárdnál bementünk a szabad strandra.  Ott találkoztunk össze egy családdal akik itt nyaraltak. A hölgy akiknek két gyereke van, kiderült hogy Pécsi (!) születésű. Már nekünk is keresnünk kellet sátorhelyet. Így tovább álltunk Dinnyés nevű falú felé. De arra sehol sem találtunk helyet. Madár rezervátum területe van a Velencei tó nyugati részén. Ezért úgy döntöttünk, hogy visszamegyünk Székesfehérvárra. Már ránk sötétedett. Székesfehérváron is egy futó segített kivezetni a lakótelepről. A Balatoni útnak hívták az utcát amerre kivezet a városból. De a körforgalom után jó irányban mentünk a 7-es főúton. Itt volt egy benzinkút, és jobbra egy erdő sáv.  Az Atti szólt itt álljunk meg mert már fáradt. Igent mondtam. Itt felállítotuk a sátrat. (a legdurvább az volt hogy üzemanyag állomás csak 50 méterre volt tőlünk!) Már 23 óra volt.
Időjárás: reggel +14 Celsius fok, és délben +30 Celsius  fok, és napos idő.
Napi megtett táv: 143.69 km

2012.08.14.
Útvonal: Székesfehérvár - Szabadbattyán - Kőszárhegy - Polgárdi - Füle - Balatonfőkajár - Balatonakarattya - Balatonvilágos - Siófok (Sós tó) - Siófok

Székesfehérvár szélén vadkempingzeni elég bátorság volt tőlünk. De megérte, hogy kipihenjük magunkat. Szabadbattyán - Kőszárhegy - Polgárdi között végig a 7 es főúton mentünk. Majd Polgárdiban erőt gyűjtőtűnk. Balatonig meg sem álltunk. Balatonakarattyánál végre újra Balatonhoz értünk. Magas partra mentünk ahol nagyon pazar kilátás fogadott bennünket. Attilát is lenyűgözte. Utána szerencsére legurultunk Siófoki üdülő területre (Siófok -Sóstó fürdő). Ahol már megint Somogy megyébe értünk. Siófok központja majd 10 km tekerés után értünk el. Központba érve jöttek a látnivalók. Főként a Víztorony, ami ma már kilátóként üzemel a város közepén. Gyönyörűen meg újítva, új díszburkolatok, szökőkutak, virágágyások, épületek. Itt találkoztam 11 óra tájban egy hölgy ismerősömmel is, akit B. Krisztinának hívnak. Vele töltöttük az időnket estig. Aranyparti strandra mentünk hármasban. Voltunk az ismerősömnél is. Sátorhelyet kellet viszont keresnünk, mivel a B. Kriszti ott albérletben lakott. Utána végig helyet kerestünk a Sió csatorna mentén de nem találtunk. Így visszamentünk Siófokra. A 7-es főút túloldalán találtunk Siófokon (Széplak) egy erdősávot, ahol kész dzsungel volt. Itt volt egy jó sátorhelyünk.
Időjárás: reggel +15 Celsius fok, délben +32 Celsius fok és derült idő.
Napi meg tett táv: 70.46 km

2012.08.15.
Útvonal: Siófok - Siófok (Széplak) - Zamárdi - Szántód - Balatonföldvár - Balatonszárszó - Balatonszemes - Balatonlelle - Balatonboglár - Fonyód liget - Fonyód

Sátorbontás után reggel 6:30 felé B.Kriszithez mentünk, de 10 óráig ott is voltunk. Utána Siófok (Széplak) - Zamárdi Szántod irányában mentünk tovább. Balatonföldvárnál kiváló és felújított kerékpárutakon haladtunk. Balatonszemesen ebédeltünk meg egy kiváló étteremben. Megnéztük B.Szemesi szabad strandot is. Nagyon alacsony víz szintje tónak, mivel egész nyáron alig esett az eső! Balatonlelle - Balatonboglár következett. Balatonbogláron a borfesztiválra készültek. 16: 00 óra körül már Fonyódra értünk. Fonyód Béla telepi strandon töltöttük el az időt. Este egy kiváló sátorhelyet találtunk a környéken.
Időjárás: reggel +18 Celsius fok, délben +32 Celsius fok, derült idő.
Napi megtett táv: 58.93 km

2012.08.16.
Útvonal: Fonyód - Lengyeltóti - Somogyvár - Osztopán - Somogyjád - Várda - Juta - Kaposvár - Bőszénfa - Simonfa - Boldogasszonyfa - Szentlászló - Szigetvár - Botykapeterd - Nagypeterd - Szentlőrinc - Pécs

6 óra után felkeltünk. 7 óra után  indultunk. Utolsó túra napunkon haza tekertünk (azon az útvonalon amerre felmentünk Balatonra)! Kaposváron tartottunk hosszabb pihenőt.
Vissza felé sem volt sokkal könnyebb tekerni, de azért több volt a lejtő, mint az emelkedő! 43 km/h -val gurultam lefelé a lejtőn! Megálltunk Szigetvári Török - Magyar Barátság Emlékhelyen nézelődni és pihenni.
7 órás szint idő alatt haza értünk (ebben nincs benne a másfél órás összes pihenő idő!)
15 óra felé haza értünk!
Időjárás: reggel +18 Celsius fok, délben +33 Celsius fok, és derült idő.
Napi meg tett táv: 131.83 km

Túra értékelés, összesítés: Balaton - Velencei tó szépen hangzik így együtt! De ez az Attila és az én ötletem volt együtt! Én augusztusra eredetileg Budapest - Dunakanyar - Ipoly kerékpártúrát szerveztem volna, de így marad a 2012. szeptember, vagy 2013 májusa. A túránk összességében nagyon kiváló volt. Attilával ez a 6 nap laza túrának mondható, mivel már június végén már a Csiszi túratárssal már 1 nap alatt tekertük körbe a Balatont.  Pozitívum hogy könnyű kerékpártúra mindenkinek ajánlom. Negatívum hogy sok a kerülő és rossz az út minősége a Balaton körül! 654 km-t tekertünk 6 nap alatt!