2012.08.11-23. Nyaralás a Duna és a Balaton mentén


Augusztus 11-én indultunk neki a már nagyon várt nyaralásnak, amit kivételesen kéthetesre terveztünk. Az idő kicsit hűvösebb volt, de pont jó, hogy autóval megtegyünk 240 km-t Nyergesújfaluba. Itt édesapám gyerekkori barátja és kedves családja bocsátotta rendelkezésünkre az igényesen megépített, üresen álló, Dunára néző apartmanjukat. 
Túráinkat az első héten innen indítottuk. 
1. nap: Nyergesújfalu - Esztergom- Tahitótfalu - Visegrád - Esztergom- Nyergesújfalu 135 km, 611 m szint, 6:12
Rögtön első nap egy nagyobb falattal indítottunk. Tahitótfalu volt a célpont, ahol éppen falunapot tartottak kirakodó és terményvásárral, sok finomsággal. Egyik oka a túrának az Epervér nevű eperbor beszerzése, amit itt termelnek és vidéki boltokban nem lehet kapni, csak csomagküldés útján lehet hozzájutni. Most én voltam a futár. :) Visszafelé, hogy legyen egy kis emelkedő is, felmentünk a Visegrádi várhoz, illetve azon túl a Zsitvay kilátóhoz, ahonnan körpanoráma nyílt a környékre. Megérte feltekerni. Innen már hazavezetett az utunk.
2 nap: Nyergesújfalu - Komárom - Komarno (Szlovákia) - Komárom - Nyergesújfalu 90 km, 200 m szint, 4:05 
A nyergesújfalui Tesco felfedezése, azaz a bevásárlás után kora délután indultunk el Komáromba, hogy felfedezzük az erődrendszert. Komáromot kizárólag a 10 sz. főúton tudtuk megközelíteni, ahol legalább 20 darab Suzukit szállító teherautó előzött meg minket. kapaszkodtunk a kormányba és nyomtuk a pedált, hogy ne vigyen el a teherautók szele. A nagy teherautó forgalom ellenére sok biciklist láttunk.Ezen a részen is igaz a mondás, hogy Dunáról fúj a szél. Odafelé volt némi szembeszél. A komáromi erődrendszer négy erődből áll, ebből egy Komarno-ban van. Mi a Monostori erődöt fedeztük fel. Kiterjedése miatt egy délutánt töltöttünk el az erődben, mire bejártuk minden szegletét . Az erőd pillanatnyilag leharcolt állapotban van (ahogy a szovjetek maguk mögött hagyták), de felújítják és pályáznak, hogy kiaknázzák a benne rejlő lehetőségeket. Az udvar évente több rendezvénynek is helyt ad. Jelenleg szabadtéri színpad, kenyérmúzeum, hadtörténeti és szovjet haditechnikai múzeum látható. Az erődrendszer többi tagjához csak eltekertünk, így Komarno-ba is átnéztünk. Sajnos kezdett esteledni és a 10 .sz főúton még láthatósági mellényben sem veszélytelen a közlekedés, de szerencsére nem volt nagy forgalom és jó tempóban visszaértünk.
3. nap: Nyergesújfalu - Esztergom-Kertváros - Dobogókő- Pilisszentlélek- Pilismarót - Búbánatvölgy (Esztergom) - Esztergom - Nyergesújfalu  97 km, 881 m szint, 5:32 
Mecsek lankáin éldegélő biciklisként már hiányzott nekünk egy nagyobb falat hegy. A legközelebbi és legmagasabb Dobogókő (700 m) volt, így hát célba vettük. Nem volt kánikula, a szintkülönbséggel együtt érezhető volt a hőmérséklet különbség is. Felfelé menet szemből suhant le egy kisebb csapat profi versenybringás csapatmezben, gondoltuk, hogy a napi edzésüket tartják. Mi mentünk a magunk tempójában felfelé, szép kanyarokban megálltunk fényképezni, aztán egyszer csak az egyik kanyarban ez a csapat úgy előzött meg minket, hogy szinte állva maradtunk, pedig mi sem tétlenkedtünk felfelé. Megérte feltekerni, a kilátást semmi sem zavarta, csak a szél volt erős és kicsit fáztunk lefelé gurulva. Visszafelé Pilisszentléleknél álltunk meg, ahol egy pálos kolostor romjai láthatóak. Innen vezetett lefelé egy hosszú erdészeti és turista út Pilismarótra. Hazafelé vettük az irányt, közben benéztünk Búbánatvölgybe, ahol halastavak mellett pótoltuk az energiát,  aznap este sem kellet altatni minket.
4. nap: Esztergom - Párkány (Sturovo -Szlovákia)
Úgy döntöttünk, hogy beiktatunk egy pihenőnapot, elmegyünk Esztergomba autóval és felfedezzük a várost. Pihenésnek nem mondhatjuk a városnézést, rengeteget gyalogoltunk. Megnéztük a koronázási emlékművet, a részben felújított és részben feltárás alatt álló minaretet, bejártuk a bazilika minden szegletét, a kupolától az altemplomig néhány száz lépcsőfokot megmásztunk. Átsétáltunk Párkányba, ahol  a sétálóutcán az egyik cukrászdában megkóstoltunk egy-két sütit. Sok magyar jár át, mert az éttermi szolgáltatások olcsóbbak és forintot is elfogadnak. Visszasétálva lenéztünk a kikötőbe, hogy milyen kirándulóhajók vannak. A menetrend leginkább a budapestieknek kedvez, mert Esztergom volt a fordulóállomása a Pestről délelőtt induló és délután visszaérkező kirándulóhajóknak. Azért kitaláltuk, hogy lehetne mégis hajókázni egyet a Dunakanyarban.... Mielőtt visszaindultunk volna, felmentünk az Esztergom melletti Vaskapunak nevezett hegycsúcshoz. Szégyenszemre előző nap már nem volt "kedvünk" feltekerni ide, de a kíváncsiság hajtott minket, így felmentünk kocsival. A kilátás innen is nagyon szép volt, bár a fényképek az erős szembe fény miatt ezt nem adták vissza. A tetőn kisvendéglő fogadja a turistákat, olyan Teca Mama jellegű, virágos terasszal.
5. nap: Nyergesújfalu - Dunaalmás - Tata - Dunaalmás - - Neszmély - Nyergesújfalu 70 km, 240 m szint, 3:38
Szintén az esztergomi gyárból kiguruló Suzukikkal megrakott teherautókkal tarkított 10 sz. főúton indultunk el Tatára. Aztán rövid szakaszon, de rá kellett hajtani a nem kevésbé forgalmas 1 sz. útra. Tatán csak tekeregtünk az Öreg tó körül, felfedeztünk egy jó kis cukrászdát. Itt vételeztünk némi energiát a hazaútra. Neszmélynél megálltunk, hogy megnézzük a kikötőben található hajóskanzent, aztán siettünk vissza, hogy szállásadóinkkal töltsünk el egy estét.
6. nap: Nyergesújfalu - Visegrád - hajóval Esztergom - Nyergesújfalu 67 km, 119 m szint,  3:04
Azért, hogy a hajókirándulás se maradjon el, eltekertünk Visegrádig, ahol kirándulóhajóra szálltunk és Esztergomig felhajóztuk a Dunán. Esztergomban is felfedeztünk egy cukrászdát, mondván, hogy nézzük meg, hátha van valami jól kinéző finom süti. Amikor beléptünk, akkor lettünk biztosak benne, hogy a Szamos felirat, valójában a Szamos Marcipán márkanevet jelenti. A nevet az árak is tükrözték, azért megkóstoltunk egy-egy tortaszeletet. Ebben a cukrászdában csokoládékiállítás és látványműhely is működik, sajnos nem volt nyitva aznap.
7. nap: Összepakoltunk, rendet raktunk, megköszöntük, elköszöntünk és indultunk a Balatonra, ahol Brigi barátnőmnél töltöttünk további öt napot.
8. nap: Balatonaliga - Siófok - Balatonaliga 37 km, 129 m szint, 2:00
Úgy alakult, hogy ezen a hétvégén siófoki unokatestvéreméknél nagy családi grillezés lesz, így hát áttekertünk Siófokra, illetve a lábunkat megmártottuk a Balatonba, végre. 
9. nap: Balatonaliga - Siófok - Balatonaliga 37 km, 129 m szint, 2:00 Fürdés, pihenés
10. nap: Balatonaliga - Balatonboglár - Balatonaliga 111 km,  5:19
Meglátogattuk Brüsszelben élő barátainkat, Jozsót és Ágit, akik  hazajöttek, hogy Balatonbogláron töltsenek néhány napot. 
11. nap: Balatonaliga - Balatonkenese - Balatonalmádi - Balatonfüred - Tihany - Szántód - Balatonföldvár  - Siófok - Balatonaliga 90 km, 400 m szint, 5:06
Terveztünk egy Balaton kört, de a nagy hőség miatt úgy döntöttünk, hogy szenvedés lenne és inkább csak egy nézelődős kis kört megyünk, ahová Brigi barátnőm is elkísért minket. Feltekertünk Tihanyba, sétáltunk egyet az árusok utcáján, kompolás után pedig beugrottunk Bföldvárra, ahol Jani kollégái nyaraltak, így őket is meglátogattuk.
12. nap: Balatonaliga - Siófok - Balatonaliga 
Délutáni fürdőzés után átugrottunk Siófokra, unokatesómékhoz egy jó kis babgulyásra.
13. nap: Hazaindultunk, hogy az általunk korábban annyira várt eszéki túrára kipihenjük magunkat másnapra..... így 734 km után....  
Jó érzés volt látni, hogy a Dunakanyarban, főleg az Eurovelo mentén és a Balatonon is, milyen sokan tekernek.   
A nyaralás jól sikerült, az idő kitartott és akkor fordult a legmelegebbre, amikor már a Balatonban hűsölhettünk. Az első héten a sok tekerés mellett kulturális élményekben is részünk volt, a második héten pedig sikerült teljesen kikapcsolni az agyunkat. 

Lejegyezte: Dr. Tárnai Márta

Képek:
.

Nincsenek megjegyzések: