2013.10.26 Bringatúra a Gemenci erdőben

Útvonal: Bonyhád - Szálkai tavak - Szálka - Szálkai templom - Mayer kápolna - Decs - Cserencs, vadászház - múzeum - Gemenci erdőn keresztül a töltésen Lankóci Kis -Duna csatorna - Rezéti holt Duna - Lassi - Malomtelelő - Pörböly - Bátaszék - Kismórágy - Palatinca - Mőcsény - Bonyhád.

A teljes táv:  kb. 75 km. Tervezett indulás:  9.00  Bonyhád, Lidl parkoló.  Túravezető: Csiszár Gábor

Nagyon szép időben, verőfényes napsütésben, szép számban mintegy 22 fővel indultunk neki a túrának  Bonyhádról az eredetileg tervezett 9 órás induláshoz képest jelentéktelen, pár perces késéssel. Rögtön az út elején Bonyhád után egy szerpentin következett bemelegítésnek, ezután is szép dombos tájon az úgynevezett szekszárdi dombvidéken keresztül vezetett az utunk a szálkai tavak felé. A szekszárdi dombvidék leghosszabb völgyében hozták létre 1970-ben a 6 hektár területű mesterséges tavat, amelyet a tó mellett található műúton mintegy 3,5 km hosszan kerekeztünk végig. Az erdőkkel sűrűn borított területen található Magyarország egyik legnagyobb szarvas populációja. Szálka községben eltekertünk az 1891-ben meglőtt 14,5kg. súlyú agancsával 70 évig világrekord szarvasbika szobra mellett. A falu után az emelkedő végén a kanyarban megpihentünk a Mausz kápolna mellett található kis pihenőhelyen, ahonnét nagyon szép a kilátás az egész Duna mentére, és a Szekszárd környéki szőlő vidékre.  A kápolna neve az emmausz szóból ered.  Az emmausz egy bibliai történetet elevenít fel, amikor is a feltámadt Jézus megjelenik az Emmausz község felé igyekvő tanítványoknak. Húsvét után Szálka falu hívő lakói fel szoktak ide zarándokolni.
Pihenés után nagyon élveztük a mintegy 2,5km. hosszan húzódó kanyargós lefelé száguldást egészen az 56-os főútig. Ezután Decs érintésével jutottunk el a Cserencs vadászházig, ahonnét a Lankóci-Kis-Duna csatorna közelében futó földúton keresztül közelítettünk a gemenci erdőt keresztülszelő töltés felé. Meglepetés volt számunkra, hogy több helyen rossz minőségű és sáros vizes volt a földút. Ezek a szakaszok derültséget és jókedvet okoztak számunkra, hiszen előfordult, hogy nem a bicikli vitt minket, hanem fordítva,nekünk kellett a cangákat kézbe vinnünk.  A gemenci erdőben több helyen megálltunk nézelődni fényképezkedni.  Megnéztük Lassit a pihenőparkot, majd továbbkerekeztünk az erdőben a Lassitól mintegy egy kilométerre található Malomtelelőig. Itt egy megfigyelőtorony található melyből megnéztük a környező mocsárrétet a vízi madarakkal.  Sajnos vadat nem láttunk. Pörbölynél a gemenci erdei vasút állomásánál megálltunk ebédelni.  Elkerekeztünk egy vadlesőhöz, ahol Tomi defektet kapott. Szerencsére volt nála pótgumi.  Délután Bátaszék felé kerekezve éreztük az enyhén erős délnyugati szelet, ami hozta a jóleső meleget. Ezután ismét következett a nagyon szép kisforgalmú dombos vidék Mórágyon és Mőcsényen keresztül, ahol a csapat szétszóródott és Bonyhádnál vártuk be egymást. Mielőtt elváltunk volna egymástól, jólesett a bonyhádi cukrászdánál süteményezés, fagyizás, beszélgetés.