2017.07.25-08.02. Salzburgból Koperbe bringával

Útvonal: Salzburg - Villach - Tarvísio - Údine - Grado - Koper   Táv: 588 km, Szint:3146 m.
Túravezető: Bodrogi Frigyes

1. nap: 124 km, 1122 m szint.
2. nap: 59 km, 562 m szint
3. nap: 83 km, 490 m szint
4. nap: 72 km, 308 m szint
5. nap: 114 km, 163 m szint
6. nap: 56 km, 198 m szint
7. nap: 80 km, 303 m szint

A túránk időjárás szempontjából nem indult a legkedvezőbben, a 35 fokos melegből megérkeztünk a 9 Celsius fokos, esős őszbe. Salzburban a lepakolást követően zuhogó esőben indultunk a város látványosságait felkeresni, s közben az is kiderült, hogy én vagyok a túravezető, pedig erre nem is készültem. Szerencsére volt nálam térkép, és a táblákat követve elindultunk. Az első nap az eső miatt nem sokat nézelődtünk, inkább az esőfelhő alól igyekeztünk minél előbb kikerülni. Egy-két elbizonytalanodás alkalmával szükség volt a GPS segítségére is, mely miatt másnap plusz kitérőt kellett tennünk. Estére Bad Gastein előtt táboroztunk le. A másnapi program verőfényes napsütésben, Bad Gastein látnivalói és a rendőrség felkeresésével telt, mivel a Dodi a legutolsó segítségkérés alkalmával elhagyta az övtáskáját, benne minden iratával, telefonostul, pénzestül. De hát ez nem Magyarország, ezért másnap a rendőrségen visszakapta a holmiját 100 Euro tanulópénz árán. A hegy alatt csak vonattal, alagúton lehet átmenni, míg a vonatra vártunk, készült egy-két fénykép a hegycsúcson leesett friss hófoltokról is, de a völgyben már kellemes bringás idő volt. A hegy túloldalán óriási gurulást követve Spittal mellett a Dráva partján kempingeztünk. Másnap Villach közelébe érkeztünk, ahol Csilla megtanította Janit pakolni. Míg a többiek ebédeltek, szépen átpakoláták a Jani csomagjait. Jani többször is próbálkozott, hogy a táska aljára nyúl, de Csilla rászólt: "Hagyd, az már be van pakolva!" A harmadik próbálkozás után Dodi figyelmeztette, hogy jobb  ha szótfogad, mert másnap még sört sem vehet. Mindannyian megebédeltünk, a pakolással is végeztek, mikor kiderült, hogy a Jani az ebédjét szerette volna a táska legaljáról kivenni. "Na mindegy, iszok egy kis vizet és mehetünk!" Rövid városnézés után Villachot elhagyva, a Gail folyó völgyén keresztül Arnoldstein irányába kerekeztünk. Az estét Tarvisio előtt, a szurdokvölgy fölött vadkempingezéssel töltöttük. Csilláék jöttek velem, a többiek elindultak kempinget keresni. Még mielőtt szétváltunk volna, megmutattam nekik a völgyet, és hogy mi hol fogunk aludni. Másfél-két óra múlva a társaság többi része is megjelent a táborhelyünkön, nem találtak kempinget. A következő nap a túránk legszebb része a monarchia vasútvonalán, sok alagúttal és viadukttal, vízesésekkel, szurdokvölgyekkel és az óvóhely felkeresésével telt. Nem siettünk, minél alaposabban végig akartuk nézni a látnivalókat. Estére Venzone előtt a folyóparton vadkempingeztem Csilláékkal, a többiek a hivatalos kempinget választották. Reggel a kempingezők három rövid záport kaptak, míg mi odaértünk a találkozóhelyre, majd együtt indultunk Údine felé. A kötelező városnézést követően a kerékpárúton megcéloztuk a tengerpartot. 45 perc alatt sikerült 3 km-re eltávolodni a várostól, annyira cikkcakkozott a kerékpárút, és akkor úgy döntöttünk, innentől jobb, haladósabb lesz az országúton folytatni utunkat. A palmanovai erődváros meglátogatása után még egy pihenőt tartottunk Aquiléia romjainál. Grado után a tengerparton kempingben aludtunk. A következő nap, hogy kevesebb maradjon az utolsóra, elindultunk Trieszt felé, és út közben fürödtünk az Isonzóban és a legalább 40 fokos sekély tengeröbölben is. Trieszt előtt még egyszer kempingeztünk, és az utolsó nap már csak Trieszt és Koper nevezetességeit néztük meg. Délután 4 órára megérkeztünk a vasútállomásra. Mivel a vonat csak 8 után indult, még Koperben is tartottunk egy városnézést és bevásárlást. Másnap reggelre Zalaszentivánban átszálltunk a pécsi vonatra, és a délelőtt folyamán Pécsre érkeztünk.

Műszaki és nagyobb probléma nélkül, az első napot leszámítva végig jó időben (az utolsó tengerparti napokat túl jó időben) teljesítettük. Látványos, szép túra volt.