Igyekeztünk a túra élményeit fotókon megörökíteni, de a Rába vadvíz jellege miatt sajnos vízi képeket nemigen állt módunkban készíteni, ezért a szárazföldi fotók dominálnak. Bár a vízen történt események voltak a legszebb, és sokszor legizgalmasabb pillanatok, olyannyira, hogy a fényképezésen sokszor az épségünk múlott volna a rengeteg bedőlt fa miatt. K. Zsolt volt közülünk a legbátrabb, ő azért elkapott egy-egy pillanatot a vízen is.
Előzmények:
Néhány héttel a túra indulása előtt a nagy esőzések következtében a Rába vízszintje szinte rekordokat döntött. A felső szakaszon lévő falvak lakossága homokzsákokkal védekezett a víz ellen. Közben a folyó megtette környezet-átalakító hatását. Jelentősen átrendezte a medret a korábbi állapothoz képest. Leszakadt partok, rengeteg újonnan vízbe dőlt fa. Az árhullám levonult, mi is örültünk, hogy nem került veszélybe a túr a léte. Viszont a túrát megelőző napokban újabb esőzések következtében a nyáron ilyenkor szokásos vízálláshoz képest több mint 2 méterrel megemelkedett (erről készült az első képem). Szerencsére ez az árhullám hamar levonult, így bár továbbra is a szokásosnál magasabb vízállás volt, de elindulhattunk. Ennyit a körülményekről, vágjunk bele a túrába!
Útvonal: Szentgotthárd – Csákánydoroszló – Rábahidvég – Ikervár – Nick – Árpás - Győr 211 km
Néhány héttel a túra indulása előtt a nagy esőzések következtében a Rába vízszintje szinte rekordokat döntött. A felső szakaszon lévő falvak lakossága homokzsákokkal védekezett a víz ellen. Közben a folyó megtette környezet-átalakító hatását. Jelentősen átrendezte a medret a korábbi állapothoz képest. Leszakadt partok, rengeteg újonnan vízbe dőlt fa. Az árhullám levonult, mi is örültünk, hogy nem került veszélybe a túr a léte. Viszont a túrát megelőző napokban újabb esőzések következtében a nyáron ilyenkor szokásos vízálláshoz képest több mint 2 méterrel megemelkedett (erről készült az első képem). Szerencsére ez az árhullám hamar levonult, így bár továbbra is a szokásosnál magasabb vízállás volt, de elindulhattunk. Ennyit a körülményekről, vágjunk bele a túrába!
Útvonal: Szentgotthárd – Csákánydoroszló – Rábahidvég – Ikervár – Nick – Árpás - Győr 211 km
A táborhelyek GPS részére letölthetők itt. Megtekintéshez Garmin Mapsource letölthető itt. Magyarország térkép letöltés: http://www.turistautak.hu/ A letölthető track *.gdb formátumú. Amennyiben más track formátumra van szükséged, itt konvertálhatod.
Beszámoló:
2009.07.19. vasárnap Pécs - Szentgotthárd
Hosszú előkészítő munkát követően 2009.07.19-én végre elindulhatott a –bár létszámában jelentősen megfogyatkozott, de annál lelkesebb- csapat.
Kik voltak ők?
Barracuda: K.Zsolt kormányos, G. Péter 1. motor, H. Orsi, 2. motor
Foltos rakéta: B. Frigyes kormányos, Cz. Mária motor
Vízisikló: K.Balázs kormányos, H. Barnabás, 1. motor, G. Gábor 2. motor, Nicktől kezdve K. Gazsó pótmotor
Szárazföldi kísérőcsapat: G. Katalin, K. Márti, Gazsó, Dóri, Zsuzsi
A Barracuda és a Vízisikló Pécsről utazott autók tetején. A Foltos rakétáért előzetes információnk alapján Rigyácra kellett menni. Rigyácon közölték velünk, hogy a kenukat szívességből elvitték Rábagyarmatra. Szóval akkor irány Rábagyarmat. Az eredetileg bérelni kívánt 3db, majd a 2db kenuból végül csak 1db-ot kellett elvinnünk. Sebaj. Mi tettre készek voltunk. Rábagyarmaton, ezen a gyönyörű táborhelyen megláttuk az aznap megáradt folyót, ami mint már említettem, következtében a nyáron ilyenkor szokásos vízálláshoz képest több mint 3,2 méterrel megemelkedett, az ártéri fák között folyt a víz. (Ez Szentgotthárdi mércével mérve 270cm) A Vidra-Viziturától azt az információt kaptunk, hogy reggel csak akkor szálljunk vízre, ha Szentgotthárdi mércével mérve 100cm alá csökken a víz. Addig ne! (Estére +80cm, reggelre +30cm lett a vízszint. Így elindulhattunk.)
Mikor a kenubérlés lezajlott, elautóztunk a túra kiinduló helyéig, Szentgotthárdig.
Szentgotthárdon a híd melletti kis kempingben táboroztunk. Este vacsorára 40 tojásból bográcsos rántottát sütöttünk.
2009.07.20. hétfő Szentgotthárd - Csákánydoroszló
Reggel kényelmesen keltünk. Vízreszállás 9.45 körül volt. A vízszint szerencsére leapadt, így biztonságos volt a kenuzás. A Rába ezen a felső szakaszon nagyon gyors. Nincs idő térképet és iránytűt nézegetni, mert azonnal ott van a következő kanyar. Nagyon szép a folyó, rengeteg a bedőlt fa, nagyon technikás a pálya. A Barracuda egy sziget alatt megpróbált árral szemben visszaevezni, aminek borulás lett a vége. Nem csinált senki sem belőle ügyet. Az újonc Orsi így valóban fel lett avatva.
Az ebédszünetet Rábagyarmaton tartottuk, majd egyvégtében eveztünk Csákánydoroszlóra. 16.00-kor kötöttünk ki. Vacsorára G.Péter vezérletével elkészült a paprikás krumpli.
2009.07.21. kedd, izgalmas nap! Csákánydoroszló - Rábahidvég
Reggel időben el tudtunk indulni Csákánydoroszlóról. A mai napi szakasz is hasonlóan gyors folyású, sok kanyarral, bedőlt fákkal, gyönyörű környezettel. Ma is sűrűn akcióztunk a kanyarokban. Horvátnádalja közelében a Krúzó tanyán megálltunk egy kis pihenőre. Ez egy magántulajdonban lévő terület, ahol mindenféle őrült játékokkal várják a vízitúrázókat.
Körmend előtt az úgynevezett rőzsegátnál át kellett emelnünk a kenukat. Itt egyáltalán nem gondoltak a túrázókra. Veszélyes terület. Szerencsére K. Zsolt, illetve a Vidra vízitúrás cég Ati-ja előre ellátott bennünket információkkal, hogy mi a teendő. Az átemelés után a kenuk leeresztése is nagyon nehézkes. Meredek partról a habzó, erősen hullámzó vízben kell indulni. Itt egy hullám becsapott a kenunkba. Azt hittem, borulunk, de sikerült kiegyensúlyoznunk a kenut.
Körmenden megálltunk ebédelni. Nyugodtan indultunk tovább. Egy másik társaságból láttunk egy hajót borulni. Látszólag nem veszélyes helyen történt velük.
Egyszer csak egy éles jobb kanyarhoz értünk a Vízisiklóval, egy jobb oldalról belógó fűzfát balról kerültünk ki. Ezáltal túlságosan kisodródtunk, a kanyar bal oldali, külső ívére és a folyás irányához képest keresztbe fordította a kenut az örvény. Oldalról egy bedőlt fa közeledett. Hogy ne nyomja be a hajó oldalát, evezőkkel felfogtuk az ütközést. Csakhogy ez kibillentette a kenut az egyensúlyából és a Rába lett rajtunk úrrá, azonnal beborultunk. Belekapaszkodtunk a kenuba, közben összeszedtük ami kipotyogott. Vitt minket a sodrás tovább. Azt néztük, hogy így fejre állított kenuval együtt, a víz nagy sebességével sodródva hogy tudunk a bokrok között értelmes módon partot fogni. Egyszer csak valahogy sikerült. A K. Zsolt instrukciókkal segített. Kiborítottuk a víz egy jó részét, majd a maradékot kimertük. Nem tudom mennyi ideig tartott, de szerintem elég sokáig. Visszaültünk a kenuba. Lefelé elindulni nem tudtunk egy belógó bokor miatt. A Barracuda legénysége próbált minket felfelé kötéllel kihúzni, de a művelet kudarcba fulladt, mert az ő mozgásukat is akadályozta egy vízből kiálló faág. El kellett engedjenek minket. Végül magunk kellett valahogy elinduljunk a sebes áramlatban. Úgy tűnt, hogy sikerül, de egyszer csak az erős áramlat ismét keresztbe fordította a hosszú, négyszemélyes Vízisiklót, újra borultunk. Miután belekapaszkodtam a kenuba, a hajó alá nyúltam, hogy megmentsem az evezőket. A sodródó kenuval együtt a víz egy bedőlt fa koronája alá vitt, és kenustól mélyen lenyomott a víz alá. Óriási ereje van a víznek! Végül egy vízben álló fa koronájának fő ágai között sikerült megfékeznem a továbbsodródást a kenuval. G. Gábor és H. Barnabás, miután ők is partot fogtak, a kenu végét kiráncigálták a szárazföld felé, és kiborították belőle a vizet. Zsolték elvették tőlem a szorongatott evezőket. Ekkor vettem észre, hogy evező gyanánt egy faágat is szorongattam a hónom alatt. Beszállás után sikerült végül biztonságosan, lefelé elindulni.
Csorogtunk, eveztünk tovább. Az egyik széles folyószakaszon a Barracuda a külső íven nekisodródott egy vízből kiálló fának. H.Orsi és G.Péter azonnal katapultált. A víz sodorta őket lefelé. Mikor Orsi megpróbált beszállni a kenuba, K.Zsoltot is beborította.
Lejjebb Frigyesék a Foltos-rakétával találtak egy vízbe dőlt fán fennakadt mentőmellényt, amit bár sikeresen elhoztak, de majdnem ennek az akciónak is borulás lett a vége.
Molnaszecsődön tartottunk egy kis pihenőt a Rábahidvégig tartó utolsó szakaszig. Ezen a szakaszon is volt néhány technikás kanyar, amiket sikerrel vettünk. Az egyik helyen egy törött kenu volt fennakadva a nem régi áradás során bedőlt fára, ami a kanyarban kb. 4m szélesra szűkítette az átjárható szakaszt. Ezek után épségben megérkeztünk Rábahidvégre.
A borulásunk vesztesége: 1 sapka, 1 napszemüveg, 1 telefon beázott.
A táborhelyen bográcsban túrós tésztát főztünk. Szépen karbantartott volt a tábor, csak a tulaj kissé túl „szögletes” volt, de sikerült szép szóval, jó viselkedéssel „lekerekítenünk a sarkait”.
2009.07.22. szerda Rábahidvég-Ikervár
9.30-kor szálltunk vízre Rábahidvégen. A víz továbbra is gyors folyású volt, sok-sok (50-100m-enként) bedőlt fákkal. Vigyázni kellett a kanyarokban az áramlatokra, forgókra, különböző burványokra. Az egyik beláthatatlan kanyarban a Barracuda legénysége haladt elől, és teljes folyótorlaszról adtak riasztó jelzést. Minden hajó azonnal visszafordult a folyón, és árral szemben erőteljesen evezve araszoltunk a part felé. Még nem tudtuk, hogy mit lehet tenni, de az biztos volt, hogy kikötünk gondolkodni. G. Péter átadta a Vízisiklóba Orsit, majd Péter és Zsolt a Barracudával elmentek felderíteni, hogy hol tudjuk kiemelni a hajókat. Egy kicsit lejjebb találtak egy lehetőséget. Farral lefelé learaszoltunk, majd kiemeltük a hajót. Mindhárom kenut az erdőn át mezítláb cipeltük a zárás utáni szakaszra. Közben más csapat érkezését is hallottuk, akiket hangosan értesítettünk a helyzetről. Megkösöznték az infót. Állításuk szerint nem vették volna időben észre. Volt náluk fűrész, megpróbálták átfűrészelni a fát, de nem jártak sikerrel. Sikeresen vízreszálltunk.
Rumnál tartottunk egy hosszabb déli pihenőt. 15.00-kor indultunk tovább. Itt is volt egy-két technikás kanyar, de ez már nem volt nagyon vészes. Egyre jobban lehetett érezni az ikervári dúzzasztómű fékező hatását. Néha tóra emlékeztetett a víz. A parton horgásztanyák voltak.
Az ikervári erőműnél a kikötési lehetőség nincs igazán megoldva. Nincs jelölve a kikötő hely, egészen meg kell közelíteni a bukógátat, de óvatosan, mert itt a hiba végzetes lehet!
Sikeres kikötés után gyalogosan is megnéztük a dúzzaztóművet, majd a dúzzasztó alatt a bal parton a réten tábort vertünk. Az esti fürdést a Rábában intéztük el. Ma is főztünk közös vacsorát, lecsó volt a menü. Hála K.Márti és G.Kati napközbeni bevásárlásának, teli hassal mindenki nyugovóra tért.
Beszámoló:
2009.07.19. vasárnap Pécs - Szentgotthárd
Hosszú előkészítő munkát követően 2009.07.19-én végre elindulhatott a –bár létszámában jelentősen megfogyatkozott, de annál lelkesebb- csapat.
Kik voltak ők?
Barracuda: K.Zsolt kormányos, G. Péter 1. motor, H. Orsi, 2. motor
Foltos rakéta: B. Frigyes kormányos, Cz. Mária motor
Vízisikló: K.Balázs kormányos, H. Barnabás, 1. motor, G. Gábor 2. motor, Nicktől kezdve K. Gazsó pótmotor
Szárazföldi kísérőcsapat: G. Katalin, K. Márti, Gazsó, Dóri, Zsuzsi
A Barracuda és a Vízisikló Pécsről utazott autók tetején. A Foltos rakétáért előzetes információnk alapján Rigyácra kellett menni. Rigyácon közölték velünk, hogy a kenukat szívességből elvitték Rábagyarmatra. Szóval akkor irány Rábagyarmat. Az eredetileg bérelni kívánt 3db, majd a 2db kenuból végül csak 1db-ot kellett elvinnünk. Sebaj. Mi tettre készek voltunk. Rábagyarmaton, ezen a gyönyörű táborhelyen megláttuk az aznap megáradt folyót, ami mint már említettem, következtében a nyáron ilyenkor szokásos vízálláshoz képest több mint 3,2 méterrel megemelkedett, az ártéri fák között folyt a víz. (Ez Szentgotthárdi mércével mérve 270cm) A Vidra-Viziturától azt az információt kaptunk, hogy reggel csak akkor szálljunk vízre, ha Szentgotthárdi mércével mérve 100cm alá csökken a víz. Addig ne! (Estére +80cm, reggelre +30cm lett a vízszint. Így elindulhattunk.)
Mikor a kenubérlés lezajlott, elautóztunk a túra kiinduló helyéig, Szentgotthárdig.
Szentgotthárdon a híd melletti kis kempingben táboroztunk. Este vacsorára 40 tojásból bográcsos rántottát sütöttünk.
2009.07.20. hétfő Szentgotthárd - Csákánydoroszló
Reggel kényelmesen keltünk. Vízreszállás 9.45 körül volt. A vízszint szerencsére leapadt, így biztonságos volt a kenuzás. A Rába ezen a felső szakaszon nagyon gyors. Nincs idő térképet és iránytűt nézegetni, mert azonnal ott van a következő kanyar. Nagyon szép a folyó, rengeteg a bedőlt fa, nagyon technikás a pálya. A Barracuda egy sziget alatt megpróbált árral szemben visszaevezni, aminek borulás lett a vége. Nem csinált senki sem belőle ügyet. Az újonc Orsi így valóban fel lett avatva.
Az ebédszünetet Rábagyarmaton tartottuk, majd egyvégtében eveztünk Csákánydoroszlóra. 16.00-kor kötöttünk ki. Vacsorára G.Péter vezérletével elkészült a paprikás krumpli.
2009.07.21. kedd, izgalmas nap! Csákánydoroszló - Rábahidvég
Reggel időben el tudtunk indulni Csákánydoroszlóról. A mai napi szakasz is hasonlóan gyors folyású, sok kanyarral, bedőlt fákkal, gyönyörű környezettel. Ma is sűrűn akcióztunk a kanyarokban. Horvátnádalja közelében a Krúzó tanyán megálltunk egy kis pihenőre. Ez egy magántulajdonban lévő terület, ahol mindenféle őrült játékokkal várják a vízitúrázókat.
Körmend előtt az úgynevezett rőzsegátnál át kellett emelnünk a kenukat. Itt egyáltalán nem gondoltak a túrázókra. Veszélyes terület. Szerencsére K. Zsolt, illetve a Vidra vízitúrás cég Ati-ja előre ellátott bennünket információkkal, hogy mi a teendő. Az átemelés után a kenuk leeresztése is nagyon nehézkes. Meredek partról a habzó, erősen hullámzó vízben kell indulni. Itt egy hullám becsapott a kenunkba. Azt hittem, borulunk, de sikerült kiegyensúlyoznunk a kenut.
Körmenden megálltunk ebédelni. Nyugodtan indultunk tovább. Egy másik társaságból láttunk egy hajót borulni. Látszólag nem veszélyes helyen történt velük.
Egyszer csak egy éles jobb kanyarhoz értünk a Vízisiklóval, egy jobb oldalról belógó fűzfát balról kerültünk ki. Ezáltal túlságosan kisodródtunk, a kanyar bal oldali, külső ívére és a folyás irányához képest keresztbe fordította a kenut az örvény. Oldalról egy bedőlt fa közeledett. Hogy ne nyomja be a hajó oldalát, evezőkkel felfogtuk az ütközést. Csakhogy ez kibillentette a kenut az egyensúlyából és a Rába lett rajtunk úrrá, azonnal beborultunk. Belekapaszkodtunk a kenuba, közben összeszedtük ami kipotyogott. Vitt minket a sodrás tovább. Azt néztük, hogy így fejre állított kenuval együtt, a víz nagy sebességével sodródva hogy tudunk a bokrok között értelmes módon partot fogni. Egyszer csak valahogy sikerült. A K. Zsolt instrukciókkal segített. Kiborítottuk a víz egy jó részét, majd a maradékot kimertük. Nem tudom mennyi ideig tartott, de szerintem elég sokáig. Visszaültünk a kenuba. Lefelé elindulni nem tudtunk egy belógó bokor miatt. A Barracuda legénysége próbált minket felfelé kötéllel kihúzni, de a művelet kudarcba fulladt, mert az ő mozgásukat is akadályozta egy vízből kiálló faág. El kellett engedjenek minket. Végül magunk kellett valahogy elinduljunk a sebes áramlatban. Úgy tűnt, hogy sikerül, de egyszer csak az erős áramlat ismét keresztbe fordította a hosszú, négyszemélyes Vízisiklót, újra borultunk. Miután belekapaszkodtam a kenuba, a hajó alá nyúltam, hogy megmentsem az evezőket. A sodródó kenuval együtt a víz egy bedőlt fa koronája alá vitt, és kenustól mélyen lenyomott a víz alá. Óriási ereje van a víznek! Végül egy vízben álló fa koronájának fő ágai között sikerült megfékeznem a továbbsodródást a kenuval. G. Gábor és H. Barnabás, miután ők is partot fogtak, a kenu végét kiráncigálták a szárazföld felé, és kiborították belőle a vizet. Zsolték elvették tőlem a szorongatott evezőket. Ekkor vettem észre, hogy evező gyanánt egy faágat is szorongattam a hónom alatt. Beszállás után sikerült végül biztonságosan, lefelé elindulni.
Csorogtunk, eveztünk tovább. Az egyik széles folyószakaszon a Barracuda a külső íven nekisodródott egy vízből kiálló fának. H.Orsi és G.Péter azonnal katapultált. A víz sodorta őket lefelé. Mikor Orsi megpróbált beszállni a kenuba, K.Zsoltot is beborította.
Lejjebb Frigyesék a Foltos-rakétával találtak egy vízbe dőlt fán fennakadt mentőmellényt, amit bár sikeresen elhoztak, de majdnem ennek az akciónak is borulás lett a vége.
Molnaszecsődön tartottunk egy kis pihenőt a Rábahidvégig tartó utolsó szakaszig. Ezen a szakaszon is volt néhány technikás kanyar, amiket sikerrel vettünk. Az egyik helyen egy törött kenu volt fennakadva a nem régi áradás során bedőlt fára, ami a kanyarban kb. 4m szélesra szűkítette az átjárható szakaszt. Ezek után épségben megérkeztünk Rábahidvégre.
A borulásunk vesztesége: 1 sapka, 1 napszemüveg, 1 telefon beázott.
A táborhelyen bográcsban túrós tésztát főztünk. Szépen karbantartott volt a tábor, csak a tulaj kissé túl „szögletes” volt, de sikerült szép szóval, jó viselkedéssel „lekerekítenünk a sarkait”.
2009.07.22. szerda Rábahidvég-Ikervár
9.30-kor szálltunk vízre Rábahidvégen. A víz továbbra is gyors folyású volt, sok-sok (50-100m-enként) bedőlt fákkal. Vigyázni kellett a kanyarokban az áramlatokra, forgókra, különböző burványokra. Az egyik beláthatatlan kanyarban a Barracuda legénysége haladt elől, és teljes folyótorlaszról adtak riasztó jelzést. Minden hajó azonnal visszafordult a folyón, és árral szemben erőteljesen evezve araszoltunk a part felé. Még nem tudtuk, hogy mit lehet tenni, de az biztos volt, hogy kikötünk gondolkodni. G. Péter átadta a Vízisiklóba Orsit, majd Péter és Zsolt a Barracudával elmentek felderíteni, hogy hol tudjuk kiemelni a hajókat. Egy kicsit lejjebb találtak egy lehetőséget. Farral lefelé learaszoltunk, majd kiemeltük a hajót. Mindhárom kenut az erdőn át mezítláb cipeltük a zárás utáni szakaszra. Közben más csapat érkezését is hallottuk, akiket hangosan értesítettünk a helyzetről. Megkösöznték az infót. Állításuk szerint nem vették volna időben észre. Volt náluk fűrész, megpróbálták átfűrészelni a fát, de nem jártak sikerrel. Sikeresen vízreszálltunk.
Rumnál tartottunk egy hosszabb déli pihenőt. 15.00-kor indultunk tovább. Itt is volt egy-két technikás kanyar, de ez már nem volt nagyon vészes. Egyre jobban lehetett érezni az ikervári dúzzasztómű fékező hatását. Néha tóra emlékeztetett a víz. A parton horgásztanyák voltak.
Az ikervári erőműnél a kikötési lehetőség nincs igazán megoldva. Nincs jelölve a kikötő hely, egészen meg kell közelíteni a bukógátat, de óvatosan, mert itt a hiba végzetes lehet!
Sikeres kikötés után gyalogosan is megnéztük a dúzzaztóművet, majd a dúzzasztó alatt a bal parton a réten tábort vertünk. Az esti fürdést a Rábában intéztük el. Ma is főztünk közös vacsorát, lecsó volt a menü. Hála K.Márti és G.Kati napközbeni bevásárlásának, teli hassal mindenki nyugovóra tért.
2009.07.23. csütörtök Ikervár-Nick
Ma reggel is időben sikerült indulnunk. A dúzzasztó alatt, a régi Rába-mederben haladtunk. Általában ez a meder tele van zátonyokkal, sokszor át kell emelni, de most magas volt a víz, így átemelés nélkül haladhattunk. Ezen a szakaszon ugyanannyi bedőlt fa volt, csak egy kicsit kisebb volt a sodrás, ebből adódóan könnyebb volt a pálya. Meglepetés azonban itt is adódott. Volt egy-két szűk kanyar. Az egyik kanyarban a kenu magasságában a víz fölött vízszintesen egyfaág állta el a meder 80 százalékát. Megpróbáltuk kikerülni, de a Vízisiklóval oldalazva, nagy sebességgel a faág felé sodródtunk. A kenuban azonnal hasravágódva tudtunk csak áthaladni. A Barracuda legénysége előttünk ezt az akadályt borulással fűszerezte.
Egy szakaszon a meder pedig teljes szélességben bokrokkal volt benőve. A viszonylag magas vízállás miatt a víz viszont erős sodrással áramlott. Az egyik bokor-ösvényen keresztben beszorultunk. Eleinte se előre, se háta nem ment a kenu. Végül sikerült kiszabadítani, de ennek az akciónak is majdnem borulás lett a vége.
Ez a vadregényes folyószakasz Sárvárnál ért véget. Ezzel véget is ért a Rába nehéz szakasza, de a túra nem. Sárváron tartottuk a déli pihenőt. A további szakaszon a folyó széles, többnyire békés volt. Csak egy-egy kanyar emlékeztetett a felső szakasz igencsak technikás részeire.
Nick előtt az egyik kavicspadon egy hosszabb szünetet tartottunk, ahol mindenki kiélhette gyerekes hajlamait. Volt túloldali vödörre való célbadobás kaviccsal, kavicsvárépítés, jacuzzi medence készítés, vízierőmű építés rőzsegáttal, stb…
Nick előtt lelassult a víz, igencsak barátságos lett a meder. A bukógát előtt az előzetes információinknak megfelelően nagyon könnyen ki tudtuk emelni a három kenut, majd a kísérőautó tetején három fordulóval szállítottuk át a gát alatti kempingbe a táborhelyre. Klassz volt a hely. Volt melegvizes tusoló, homokos röplabdapálya, tűzrakási lehetőség. A vacsora készítés során mindenki kitett magáért. Hetedhét országra szóló lakomát csaptunk. Volt vegyes zöldségsaláta, tárcsán sült filézett csirke felsőcomb, sült kolbásszal. Fennséges volt, mindez tábori körülmények között!
Vacsi után tettünk egy sétát a vízierőművön, majd aki még nem fáradt el, focizott egyet a homokos pályán a sátrak mellett.
Ennyi fért bele ebbe a napba.
2009.07.24. péntek Nick-Árpás
Éjjel nagyon erős szél fújt. Tartottunk tőle, hogy a sátrat szétszakítja, de szerencsére nem így történt. G. Péternek előző nap egy szálka beleállt a talpába. Bepirosodott, és egy piros csík indult ki belőle. Vérmérgezésre gyanakodtunk. Katival elment a faluba orvoshoz. Tetanuszt kapott, és ellátták a sebét. Ma viszont nem tarthatott velünk. Velünk tartott azonban K.Gazsó (9,5 év). Becsületére váljon, nagyon jól bírta a kb. 40 km-es távot. A folyó ezen a napon már nem tartogatott veszélyeket, kimondottan könnyű pályának bizonyult. Evezés közben megálltunk egy-két helyen pihenni, pancsolni. Árpásnál ért véget a napi evezés. Eléggé korán értünk a táborba, és rettenetesen meleg volt. Behúzódtunk az árnyékba, hogy megvárjuk míg elmegy a hőség. Közösen meglátogattuk a folyó túloldalán lévő románkori templomot, utána esti fürdésként úsztunk a Rábában.
A térkép által javasolt sátorozóhelyen felvertük a sátrakat, bográcsban frankfurti levest főztünk, a második fogás vanília sodó volt kaláccsal. Vacsi után egy kicsit üldögéltünk a tábortűz mellett, majd eltettük magunkat másnapra.
Ma reggel is időben sikerült indulnunk. A dúzzasztó alatt, a régi Rába-mederben haladtunk. Általában ez a meder tele van zátonyokkal, sokszor át kell emelni, de most magas volt a víz, így átemelés nélkül haladhattunk. Ezen a szakaszon ugyanannyi bedőlt fa volt, csak egy kicsit kisebb volt a sodrás, ebből adódóan könnyebb volt a pálya. Meglepetés azonban itt is adódott. Volt egy-két szűk kanyar. Az egyik kanyarban a kenu magasságában a víz fölött vízszintesen egyfaág állta el a meder 80 százalékát. Megpróbáltuk kikerülni, de a Vízisiklóval oldalazva, nagy sebességgel a faág felé sodródtunk. A kenuban azonnal hasravágódva tudtunk csak áthaladni. A Barracuda legénysége előttünk ezt az akadályt borulással fűszerezte.
Egy szakaszon a meder pedig teljes szélességben bokrokkal volt benőve. A viszonylag magas vízállás miatt a víz viszont erős sodrással áramlott. Az egyik bokor-ösvényen keresztben beszorultunk. Eleinte se előre, se háta nem ment a kenu. Végül sikerült kiszabadítani, de ennek az akciónak is majdnem borulás lett a vége.
Ez a vadregényes folyószakasz Sárvárnál ért véget. Ezzel véget is ért a Rába nehéz szakasza, de a túra nem. Sárváron tartottuk a déli pihenőt. A további szakaszon a folyó széles, többnyire békés volt. Csak egy-egy kanyar emlékeztetett a felső szakasz igencsak technikás részeire.
Nick előtt az egyik kavicspadon egy hosszabb szünetet tartottunk, ahol mindenki kiélhette gyerekes hajlamait. Volt túloldali vödörre való célbadobás kaviccsal, kavicsvárépítés, jacuzzi medence készítés, vízierőmű építés rőzsegáttal, stb…
Nick előtt lelassult a víz, igencsak barátságos lett a meder. A bukógát előtt az előzetes információinknak megfelelően nagyon könnyen ki tudtuk emelni a három kenut, majd a kísérőautó tetején három fordulóval szállítottuk át a gát alatti kempingbe a táborhelyre. Klassz volt a hely. Volt melegvizes tusoló, homokos röplabdapálya, tűzrakási lehetőség. A vacsora készítés során mindenki kitett magáért. Hetedhét országra szóló lakomát csaptunk. Volt vegyes zöldségsaláta, tárcsán sült filézett csirke felsőcomb, sült kolbásszal. Fennséges volt, mindez tábori körülmények között!
Vacsi után tettünk egy sétát a vízierőművön, majd aki még nem fáradt el, focizott egyet a homokos pályán a sátrak mellett.
Ennyi fért bele ebbe a napba.
2009.07.24. péntek Nick-Árpás
Éjjel nagyon erős szél fújt. Tartottunk tőle, hogy a sátrat szétszakítja, de szerencsére nem így történt. G. Péternek előző nap egy szálka beleállt a talpába. Bepirosodott, és egy piros csík indult ki belőle. Vérmérgezésre gyanakodtunk. Katival elment a faluba orvoshoz. Tetanuszt kapott, és ellátták a sebét. Ma viszont nem tarthatott velünk. Velünk tartott azonban K.Gazsó (9,5 év). Becsületére váljon, nagyon jól bírta a kb. 40 km-es távot. A folyó ezen a napon már nem tartogatott veszélyeket, kimondottan könnyű pályának bizonyult. Evezés közben megálltunk egy-két helyen pihenni, pancsolni. Árpásnál ért véget a napi evezés. Eléggé korán értünk a táborba, és rettenetesen meleg volt. Behúzódtunk az árnyékba, hogy megvárjuk míg elmegy a hőség. Közösen meglátogattuk a folyó túloldalán lévő románkori templomot, utána esti fürdésként úsztunk a Rábában.
A térkép által javasolt sátorozóhelyen felvertük a sátrakat, bográcsban frankfurti levest főztünk, a második fogás vanília sodó volt kaláccsal. Vacsi után egy kicsit üldögéltünk a tábortűz mellett, majd eltettük magunkat másnapra.
2009.07.25. szombat Árpás-Győr
Éjjel ismét erős szél volt, majd kisebb eső is esett. Úgyhogy reggel kényelmesen indultunk, hogy a sátrak is úgy-ahogy megszáradjanak.
A Rába nyomvonala a maradék szakaszon nagyon egyszerűnek tűnt, de az evezést nagyban megnehezítette az erős szél. A szél miatt állandó ellenkormányzást kellett végezni. Néhány rövid pihenővel beérkeztünk Győrbe, akol Márti és Kati a Rába torkolatánál vártak ránk. Már ekkor is csodálhattuk Győr szépségét.
Táborhely keresés volt hátra. Kinéztünk a térkép alapján a Mosoni-Dunán a torkolat alatt nem túl messze egy táborhelyet. Péter és Kati elmentek autóval megnézni. Azzal a hírrel jöttek vissza, hogy ez a táborhely megszűnt. Nem volt más megoldás, mint a Rába torkolat fölött, a Mosoni-Dunán az Aranyparton való sátrazás. Csakhogy itt Coca Cola koncertes buli volt készülőben. Ezen kívül még meg kellett oldani a kísérőkocsi bejutását a területre, ami nem volt a legegyszerűbb, de sikerült. Végül a táborverés után aki kívánt, sétát tehetett Győr gyönyörű belvárosában.
2009.07.26. vasárnap Győr-Szentgotthárd-Győr-Pécs; Friciéknek: Győr-Szentgotthárd-Rigyác, Pécs
Ez a nap már nem az evezésről szólt, hanem a hazautazásról, és a visszarendeződésről. A sofőrök reggel a kísérőkocsival visszamentek a túra kiindulóhelyére Szentgotthárdra az autókért. Marcsi és Frigyes innen az autójuk tetején a Foltos-rakétával Rigyác felé hajtottak, hogy ott leadják a kenut. Zsolt és én visszaautóztunk Győrbe a többiekért, illetve a cuccokért.
Gyors pakolás után megköszöntük egymásnak a túrát és a jó társaságot, és rengeteg élménnyel gazdagodva elindultunk hazafelé.
Éjjel ismét erős szél volt, majd kisebb eső is esett. Úgyhogy reggel kényelmesen indultunk, hogy a sátrak is úgy-ahogy megszáradjanak.
A Rába nyomvonala a maradék szakaszon nagyon egyszerűnek tűnt, de az evezést nagyban megnehezítette az erős szél. A szél miatt állandó ellenkormányzást kellett végezni. Néhány rövid pihenővel beérkeztünk Győrbe, akol Márti és Kati a Rába torkolatánál vártak ránk. Már ekkor is csodálhattuk Győr szépségét.
Táborhely keresés volt hátra. Kinéztünk a térkép alapján a Mosoni-Dunán a torkolat alatt nem túl messze egy táborhelyet. Péter és Kati elmentek autóval megnézni. Azzal a hírrel jöttek vissza, hogy ez a táborhely megszűnt. Nem volt más megoldás, mint a Rába torkolat fölött, a Mosoni-Dunán az Aranyparton való sátrazás. Csakhogy itt Coca Cola koncertes buli volt készülőben. Ezen kívül még meg kellett oldani a kísérőkocsi bejutását a területre, ami nem volt a legegyszerűbb, de sikerült. Végül a táborverés után aki kívánt, sétát tehetett Győr gyönyörű belvárosában.
2009.07.26. vasárnap Győr-Szentgotthárd-Győr-Pécs; Friciéknek: Győr-Szentgotthárd-Rigyác, Pécs
Ez a nap már nem az evezésről szólt, hanem a hazautazásról, és a visszarendeződésről. A sofőrök reggel a kísérőkocsival visszamentek a túra kiindulóhelyére Szentgotthárdra az autókért. Marcsi és Frigyes innen az autójuk tetején a Foltos-rakétával Rigyác felé hajtottak, hogy ott leadják a kenut. Zsolt és én visszaautóztunk Győrbe a többiekért, illetve a cuccokért.
Gyors pakolás után megköszöntük egymásnak a túrát és a jó társaságot, és rengeteg élménnyel gazdagodva elindultunk hazafelé.
Túravezetők:
Kézsmárki Zsolt mint a Rába legjobb ismerője
Keményfi Balázs mint a túra megszervezője
Kézsmárki Zsolt mint a Rába legjobb ismerője
Keményfi Balázs mint a túra megszervezője
Lejegyezte: Keményfi Balázs
Kísérőautó, hadtáp: Giczi Katalin, Keményfi Márti
Képek:
Bodrogi Frigyes fotói megtekinthetők itt.
Giczi Katalin fotói megtekinthetők itt.
Keményfi Márti és Balázs fotói megtekinthetők itt.
Kézsmárki Zsolt fotói megtekinthetők itt.
Videók: (Keményfi Márti)
Indulás Szentgotthárdról
Indulás Csákánydoroszlóról-1
Indulás Csákánydoroszlóról-2
Indulás Rábahidvégről
Ikervár-1
Ikervár-2
Indulás Ikervárról
Érkezés Nickre
Hajóátemelés Nicken
Hússütés Nicken
Indulás Nickről
Indulás Árpásról-1
Indulás Árpásról-2
Érkezés Győrbe-1
Érkezés Győrbe-2
Győr: Rába-Mosoni Duna torkolat