2020.02.15-16. Somogy Turistája - 2. szakasz. Lad - Bárdudvarnok

A Somogy Turistája túramozgalom kötelező és ajánlott érintési pontjait egy útvonalra felfűzve kívánjuk a KÉK mintájára a téli szezonokban gyalogosan teljesíteni. A túra útvonala jelzett és jelzetlen, általunk előre be nem járt útvonalakon halad, ezért az élmény garantált :-). Bélyegzés az érintés pontokon + geoládázás.

1. nap útvonala: Lad - Visnye - Visnyeszéplak - Pali betyár sírja - Zhsz - erdészeti műút - jelzetlen út - Kardosfa - K - Khsz - Zselici Csillagpark kilátó (GC272M) - Khsz - Ropoly (GCROPO) - jelzetlen utakon Zselickisfalud Szilvásszentmárton - Knsz - Patca Katica Tanya Táv: 36 km Szint: 700m

A túra útvonala (*.gpx formátumban) letölthető itt.
Műholdfelvételről megtekinthető itt.

2. nap útvonala: Patca Katica tanya  (GCPATC) - Patca - Csipány forrás  (GCSIPA) - K - Szenna  (GCSZSK) (GCSZOT) - Jelzetlen út - Knsz - Bárdudvarnok Arborétum Madár-és élménypark - jelzetlen út - Felső Zsippó elhagyott temetője - jelzetlen út -  Petörke völgy (GCPTER)  - Bárdudvarnok (GCPOPA) Táv: 21km Szint: 340m

Megkezdtük a Somogy Turistája túramozgalom második szakaszát. Ladra busszal érkeztünk. Szerencsénkre nagyon szép nap köszöntött ránk. Ismétlésként újra elhaladtunk a Hoyos kastély mellett, hiszen a parkján keresztül haladva tudtuk elérni a Gyöngyös patakot, mely mellett vezetett tovább az utunk. (A kastélyt tábla szerint nem szabad megközelíteni, de egyes internetes források szerint ez a kastély tulajdonosát nem zavarja.)
Érdekesek voltak a kastély fa szerkezeteinek faragásai, a díszes kémények. A kastély mögött egykor színpad és nézőtér működött. A kastély mögötti park szép ligetes, formás fákkal.
A Gyöngyös patak mente, majd a Visnyei vízfolyás melletti rétek nagyon hangulatosak voltak.
Visnye faluban kissé megállt az idő, az egykori iskola épületének falán még az ÁLLAMI ÁLTALÁNOS ISKOLA felirat díszeleg az akkori címerrel.
Visnye után egy elhagyott szőlővidékre értünk, frissen megformázott löszmélyúton. Visnyeszéplakról többször lehet olvasni megjelenő cikkekben, ez a falu felkeltette az érdeklődésemet. A faluba a város zajától eltávolodott családok találtak otthonra, akik helyben gazdálkodnak, lehetőség szerint a lehető legtöbb dolgot maguktól előállítva. Hogy minél többet lássunk belőle, letértünk az útról, és egy erdős részen át haladva értük el a falu déli, nagyobb részét. Nem hagyományos falut kell elképzelni. Az épületek egymástól távol vannak, egyiktől talán nem is látszik a szomszédos. A falu központjában megtaláltuk Pali betyár sírját, egy szépen kialakított közösségi teret kemencével, iskola épülettel, haranglábbal. Szerencsénkre éppen déli 12 órakor voltunk ott. Egy helyi jóember pontosan időben kézzel harangozott, majd ennek végeztével dolgára sietett. Itt tartottuk a déli pihenőnket is.
Kardosfán a hotel recepcióján bélyegeztünk, majd egy népes, budapesti kéktúrázó csoporttal találkoztunk. Megnéztük a környék új nevezetességét a Zselici Csillagparkot. Az épületben kértünk pecsétet, kávét stb., majd felmásztunk az impozáns 25m magas, precízen megépített fa kilátóba. A kilátó tetejéről a Badacsonyt is láthattuk a távoli homályban.
Ereszkedés után Ropolyra értünk. A tó és környéke szép, rendezett. A kastély közelében bélyegeztünk, majd nekivágtunk a napi táv utolsó szakaszának. Jelzetlen utakon, GPS segítségével könnyen navigálva szép erdős, hegyes, majd rétekkel tűzdelt területen haladtunk Zselickisfalud felé. Eredetileg ide a kulcsosházba terveztem a szállást, de sajnos ebben az időpontban nem kaptunk helyet. Kilométer bőven volt már a lábunkban, de még a szomszédos Patcáig, a Katica tanyáig el kellett mennünk, ahol foglalt szállásunk volt.
A recepción becsekkoltunk. A hölgyek nagyon kedvesen fogadtak, ezért külön dicséret jár nekik. Cserébe annyit el kellett fogadnunk, hogy a szállás nem a tanyán, hanem kb 1 km-rel tovább a falu közepén lévő házaik egyikében van. A napi táv így 36 km lett.
A „Katica Porta” nevű házat kaptuk meg, amit nagyon ügyesen átalakítottak, berendeztek. A földszinten is és a tetőtérben is több szoba van emeletes ágyakkal, közös konyhával, tágas étkezővel,  női, férfi vizesblokkal, szép előtérrel.
Másnap a reggeli fél nyolcas indulást übereltük negyed nyolccal. Így sikerült. A kéktúrából már ismert úton haladtunk Szennáig. Itt megnéztük Zóka Peti Lidi néni szalmatetős eredeti talpasházát. A kocsmahivatal mellett pecsételtünk, majd –bár csak – kívülről benéztünk a skanzenbe.
Szennáról Zsippóra hangulatos dombokon, elhagyott, tanyaszerű épületek mellett vezetett az utunk. Egykori temetővel és fa haranglábbal is találkoztunk. Érintési pontunk volt Zsippón tó mellett a Madár- és élménypark, mely így télvíz idején nem látogatható.
Ezt követően egy szakaszon az 1905-1979 között üzemelő Középrigóc-Kaposmérő vasút nyomvonalán épült kerékpárúton gyalogoltunk. Következő úticélunk a Petörke-völgy volt. Mielőtt oda jutottunk volna, ismét felmásztunk a dombokra, szinte haraptuk a kellemes napsütést. Továbbra is elhagyott tanyák mellett haladtunk. A déli pihenőnket Felső-Zsippó elhagyott temetőjében töltöttük. A Petörke-völgybe leérve, a digitális térképen egy út vezetett át a tavat tápláló patakon. A térkép biztos jó volt, de erről a terep nem tudott. A patakon át vezető útnak nyoma sem volt. Ettől függetlenül nem volt megoldhatatlan az átjutás. Nyilván valóan ez nyáron nehezebb lett volna. A völgyben levő egyik tóban egy tábla szerint engedélyezett a fürdés. (Érdemes lenne ide nyáron egy bringatúra keretén belül itt megfürödni.)
Az óránkat és a tervezett Bárdudvarnok célpontig visszalévő távot mérlegelve láttuk, hogy elérjük a kora délutáni buszt Kaposvár felé. Kaposszentbenedeken a templomnál a csapat egy része várt egy kicsit, míg páran geoládáztunk a lelkigyakorlatos ház közelében.
Végezetül nekiindultunk az utolsó kilométerünknek a buszmegállóig, ahonnan kaposvári átszállással buszoztunk haza Pécsre. A Kaposvár felé tartó buszon összetalálkoztunk a budapesti kéktúrás csapattal.
Élvezetes, szép túra volt, ajándék időben! Nekem különösen tetszett az út során a dombok tanyavilága.
A bringatúra szezon után, ősszel folytatjuk a Somogy Turistáját.