2009.06.20-21. Kerékpáros fesztivál az ország legdélebbi pontján

A megrendezett találkozó részletes programja letölthető

A túra útvonala GPS részére letölthető itt.
Megtekintéshez Garmin Mapsource letölthető itt.
Magyarország térkép letöltés: http://www.turistautak.hu/
Horvátország GPS térkép letölthető itt.
A letölthető track *.gdb formátumú. Amennyiben más track formátumra van szükséged, itt konvertálhatod.

A túra útvonala műholdfelvételről megtekinthető itt.

Beremend nagyközség nyitni akar. Növelni szeretné idegenforgalmát. Ennek jegyében született az önkormányzatnál egy évente megrendezendő kerékpáros találkozó ötlete. Klubunk segítségét kérték a program kialakításához. Az első találkozó dátumát 2009. június 19-21.-re tűzték ki. A hírverés talán kicsit későn kezdődött, valószínűleg ebből adódott, hogy bár az ország szinte minden túrakerékpáros klubja kapott meghívót, a résztvevők zömét pécsiek alkották. Sokan pénteken érkeztek Beremendre, és a strand területén felverték sátraikat, vagy a tornaterembe fészkelték be magukat. Ők már ekkor találkoztak a helyiekkel, a fesztivál házigazdáival, és ismerkedhettek a községgel. Megtekinthették a szerb (ortodox) templomot, érdekes előadást hallhattak a hajdan háromnemzetiségű, háromnyelvű település múltjáról. A hivatalos programot szombaton reggel Beremend polgármestere nyitotta meg az ország legdélebbi pontját jelképező kopjafánál. 5-en a szombat reggeli vonatozást választottuk, remélve, hogy Villánytól két keréken odaérünk fél 9-re a fesztivál megnyitójára. Sajnos mire megtaláltuk a városon kívül egy mező közepén fekvő Déli pontot, a csapat már továbbindult. A horvát-magyar határon utolértük őket, s innen együtt kerekeztünk Petárdára, ahol nagyon finom fagyit mérnek forintért is. Kerékpáros túravezetést a beremendi Murin Feri (a találkozó főrendezője), gépkocsis kíséretet pedig a város polgármestere biztosított számunkra. Rövid pihenő, beszélgetés után Valpovóra tartottunk, ahol végigjártuk a romantikus várkastélyt, a csodás múzeumot. A hangversenyteremként működő kastélytemplomban az Angster-orgonát is megszólaltatták a kedvünkért, és végül egyik túratársunk (biciklis kesztyűben) játszott nekünk a zongorán. Visszafelé eléggé széthúzódott a mezőny, ki ebédelni, ki strandolni sietett, többen pedig erős szembeszélben elkerekeztünk a cementgyárhoz. Sok érdekességet mutatott nekünk kerékpáros vezetőnk, leginkább az épületek, és gépek hatalmas méretére csodálkoztunk rá. Na és megtudtuk, hogy a húsliszttől a műanyagig mindent elégetnek itt, megnéztük, hogyan zúzzák porrá a követ. A diszpécser terem is újdonság volt számunkra. Az erős szél, és a Pécsről kapott időjárási infók miatt nem mondtunk le eredeti elképzelésünkről, visszakerekeztünk Beremendre a kovácsműhelybe, ahol már beizzították a tűzhelyet. Az első szöget Iván bá’ kalapálta ki az izzó acélból, a fujtatót még a lányok is kipróbálták. A „szombati különítmény” tagjai elindultunk a kőbánya melletti Megbékélés kápolnához, majd Villányig versenyt kerekeztünk a széllel. Megúsztuk az esőt, csak Pécsett, a vonatról leszállva áztunk. Akik maradtak a beremendi Dél-pont együttes, és a Mecsek táncegyüttes fergeteges műsorát láthatták, a szabadtéri színpad helyett az iskola tornatermében, mert közben eleredt az eső. Szerencsére a pinceszer nincs messze az iskolától, így a borkóstoló nem maradt el. A tábortűznek készített hatalmas farakás azonban vizesen szomorkodott. Mintegy kárpótlásul, a szőlőhegyről hazafelé a megvilágított Megbékélés-kápolna látványában gyönyörködhettek. A vasárnap sétakocsikázással kezdődött, majd a Megbékélés-kápolnát, és benne a beremendi kőbányában talált, de szigorúan védett, ezért nem látogatható kristálybarlangról készült filmet nézhették meg. A Pécs-kupa kerékpáros verseny beremendi fordulójának befutóján bíztatták a versenyzőket, majd délután ki-ki hazafelé indult. Köszönjük az ötletet és a szervező munkát, a szíves-látást. Jól éreztük magunkat. Reméljük hagyományt teremtettek a programmal.

Lejegyezte: Farkas Kati, Dr. Novotny Iván

Arató Csongor fotói megtekinthetők itt.
Bodrogi Frigyes fotói megtekinthetők itt.
Dr. Novotny Iván fotói megtekinthetők itt.