2009.02.14. Kurd - Mucsi - Hőgyész - Szakály

Útvonal: Kurd - Pnsz - Bronzkori földsánc - P - PL - Papd (templom)- jelzetlen úton - P - Mucsi (imafülkék) - PZ - Vadászház - PC - P+ - P - Hőgyész (templom, kastély) - Csicsópuszta (bucsujáróhely) - Szakály-Hőgyész vá. 31km. 600m szint

A túra útvonala GPS részére letölthető itt.
A letölthető track *.gdb formátumú. Amennyiben más track formátumra van szükséged, itt konvertálhatod.
A túra útvonala műholdfelvételről, a Trackabee adatbázisból megtekinthető itt.

A túra előtti hétvégén ömlött az eső. A hét közbeni fagyok beálltával remény volt arra, hogy nem kell sárban gyalogolnunk. No de péntek éjjel leesett a hó. Reggel az ablakon kinézve nagy mennyiségű havat láttam. Azon morfondíroztam, hogy így hogy fogok autóval egyáltalán eljutni Kurdra. Hajnal lévén jártak-e már a hókotrók Árpádtetőnél?
Biztonságképpen bepakoltam a hátizsákba a Mecsek és a Zselic térképet is, ki tudja, meddig jutunk? Legfeljebb túrát módosítunk. Nemigen lett volna jó megoldás, mert a csapat többi része már a vonaton zakatolt. Felvettem az utasaimat Pécs belvárosában és elindultunk az expedícióra. Árpádtetőn igazi téli útviszonyok fogadtak, de lekűzdöttük. A további szakaszon pedig egészen jól lehetett haladni, így végül sikerült terv szerint Kurdra érkezni. A csapat egy része vonattal érkezett, mivel a találkozó a kurdi állomásra volt meghirdetve.
17 fő gyűlt össze a kurdi vasútállomáson reggel 8.15-kor. A vonattal közel megegyező hosszúságú sorban indultunk neki a Tolnai-hegyhát újabb részének.
Elsőként a bronzkori földsáncot vettük célba. Kutatásának területére, ide állították Wosinsky Mór emlékművét, aki a neolitikus lengyeli kultúra első kutatója volt. Itt tartottuk az első pihenőnket. Közben begyűjtöttünk egy geoládát is. Tiszta időben lett volna lehetőség körülnézni a kilátóból, de most ez nem adatott meg, viszont szép havas úton folytattuk utunkat a földsáncot keresztezve Papd irányába.
Egy erdészeti műúton haladtunk, ahol egy nagyon érdekes dolgot láttunk. Egy vadkerítés határolta az erdőt, mely keresztezte a műutat is. Az útra viszont nem tettek kaput, hanem olyan átjárót alakítottak ki, melyen az állatok nem mernek átmenni. Görgők voltak lefektetve.
Papdon egy kis templom áll, amit a török időkben elpusztult falvak emlékére építettek. A templom nincs igazán rossz állapotban, de sajnos kevesen járnak erre, eléggé elhagyatott a környezete. E. Józsi ki is nézett ide egy leendő kerékpártúra során alkalmas táborhelyet, mert a templom mellett egy nyomós kutat talált. Úgyhogy táborozáshoz a legfontosabbak itt adottak: a nyugalom, illetve a víz.
Egy kis pihenő és sütievés után nekivágtunk az út további részének. A papd-i réten a távolban vaddisznót láttunk a malacaival átfutni. Közelről nem szívesen találkoztam volna vele, nehogy félreértse szándékunkat…
Mucsi felé haladva egy dombtetőn csodálatos panoráma tárult elénk a közeli dombokra. Itt hallottunk E.Józsitól a Mucsi Köztársaságról. Aki erről többet szeretne tudni, kérdezze meg tőle! Mucsiban löszbevájt pincék, sváb parasztházak, barokk szobrok és meglepően sok imafülke mellett haladtunk el.
A nemzeti színű P Z turistaúton haladtunk tovább Szálláspuszta irányába. Jól esett a sok rét után egy szép erdőbe érni. Itt a vadászháznál pihenőt tartottunk. Előkerültek ismét a sütik, illetve előkerült egy tojás is. A tojás titkát azok tudják, akik a múlt héten voltak az Őrségben. Nem beavatottaknak nem áruljuk el!
F. Kati csoportkép fényképezése után továbbindultunk. Az erdőben egyszer csak egy szarvascsordát pillantottunk meg. Nagyon sokan voltak. Mikor észrevettek megálltak, mi is megálltunk, még levegőt sem vettünk. Szarvasszemet néztünk egymással (nem akartam farkasszemet írni, mert azt nem néztem volna, hanem inkább elfutottam volna). Nagyon szépek voltak.
Hőgyészre érve kicsit visszavettünk a tempóból, mert bebizonyosodott, hogy biztosan elérjük a hazafelé tartó vonatot. Megnéztük a templomot, ami számomra lenyűgöző volt. Hatalmas, klasszicista stílusú templom, gyönyörűen felújítva. Bármelyik város megirigyelhetné! Különösen fontos hely számomra ez, mivel itt van eltemetve Várnagy Antal, a pécsi Ferences templom egykori plébánosa.
A templom után az Apponyi-kastély udvarára mentünk. Nagyon szépen rendbetették, jelenleg négycsillagos wellness szállodaként működik. Lehet, hogy mégiscsak a papdi réten fogunk aludni, ha erre jövünk majd!
A látnivalók sorában már csak a csicsópusztai búcsújáróhely maradt vissza. Nagyon jó fotótémát adtak a körülötte legelésző birkák. Csicsópusztáról eddig még nem hallottam. Ebből is látszik, hogy érdemes túrázni!A túra a szakály-hőgyészi vasútállomáson végződött, ahol még volt egy kis időnk feleleveníteni az eseményeket. Sz.István túratásrunknak még egy kis dagonyázásra is kedve támadt a túra után Gunarason. Az autósok is megvárták a vonatot, mert a kocsik a kurdi vasútállomáson strázsáltak a túra ideje alatt. Ki-ki a maga útján haladt haza, vonattal-autóval. Kellemes fáradtság érzés fogott el a túra után.

A túrához tartotó linkek:

Csicsópuszta
Búcsújárás Csicsópusztán

Fotók:
Farkas Kati fotói megtekinthetők itt.
Keményfi Balázs fotói megtekinthetők itt.