2010.04.17. Bazsarózsa túra a Kelet-Mecsekben

Útvonal: Püspökszentlászlói arborétum – Diós-kút – Zengővár – Zengő-csúcs – Mária-kápolna – Zarándok-kút - arborétum. (kb. 6 km.)

A Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóságának szervezésében bazsarózsa túrán vettünk részt lányaimmal. A túrára a püspökszentlászlói arborétum mellől indultunk, szakavatott természetvédelmi őr túravezetőinkkel. Jelzett turistautakon megmásztuk a Zengő 682 méter magas csúcsát. Útközben pihenőt tartottunk a Diós-kútnál és a Pécsváradra vezető erdészeti út egy napos kanyarjában megcsodáltuk a szigorúan védett bazsarózsát. Sajnos még csak bimbózó állapotban volt de így is nagyon szép. Túravezetőink szinte mindent ismertek az erdőben és lehetőség volt kérdezősködni is. Többször megálltunk és ismertették velünk a fákat és virágokat valamint a madarakat hangjuk alapján. A hegycsúcson pihenőt tartottunk és elfogyasztottuk a magunkkal hozott elemózsiát. Lefelé egy másik úton a Mária-kápolna és a Zarándok-kút felé mentünk vissza az arborétumba nem jelzett turistautakon. Az arborétumhoz a patakon átkelve kerültünk vissza. Itt rövid ismertetőt kaptunk az arborétum történetéről, majd szabad program keretében mindenki sétálhatott kedvére. Az arborétumot Esterházy Pál László alapította és utódja, Hettyei Sámuel (a közeli Hettyei-forrás névadója) fejlesztette tovább. Korábban 84-féle különleges fa- és cserjefaj népesítette be a világ minden részéről, némelyikük több száz éves. Megnéztük az arborétum területén lévő kastélyt (kívülről) de szerencsére a tőszomszédságában épült templom éppen nyitva volt. Nagyon szép túra volt a gyerekek is élvezték, ez azonban elsősorban az arborétumban legelésző pónilovaknak és báránynak volt köszönhető.