2014.03.22. Gemenci erdő körbe tekerése

A túra térképe
A túra eredeti kiírása:
"A Gemenc-i erdő körbe bringázása, más néven a két híd túrája.
A megszokott útvonalon tekerünk végig 20 km-ként pihenőt tartunk, de nagy pihenőnk lesz Érsekcsanád Rév-csárdánál ahol megkóstoljuk a finom palacsintát.
Megállunk Pörbölynél az állat simogatónál, valamint Lassi-nál a játszótéren. Aki kedvet érez hozzá az a kéken is kerekezhet Bajától - Lassi-ig. A Keselyűs-i csárdánál szintén nagyobb pihenőt tartunk. A túra folyamán több helyen lesz rövidítésre lehetőség azok számára akik ezt jelzik a túra közben.
A túra teljes távja:74 km
A túra a töltésen halad végig aszfalton. Keselyűs-i csárdánál is van lehetőség kajálásra: rétes,szarvaspörkölt. Oda felé lehet megrendelni, és visszafelé elfogyasztani.
Szint nincs. Kényelmes bringázásra készülhetünk."
Túravezető: Tóth János

Nagy várakozással indultunk szombat reggel Sz. Péterrel a Gemenci erdő körbetekerő bringatúrára amin én még nem voltam és a kiírása jól hangzott.
Megérkezés után gyorsan összeszereltük a bringáinkat, már ekkor örültünk, hogy milyen jó időnk lesz !
Ezt mások is így gondolták, mert sokan jöttek megpróbáltam összeszámolni, de nagyon szaladgáltak úgyhogy saccra 60-70 ember lehetett !
Vártuk, hogy majd a túravezető szól pár szót , de ez elmaradt, mindegy ezek szerint itt rajtunk kívül mindenki tudott mindent gondoltam.
Elindultunk csak úgy a többiek után rövid tekerés után megálltunk egy tó partján itt bevártuk az utolsókat is és már mentünk is tovább Keselyűs irányában a keselyűsi csárdánál megint bevártuk a társaságot ami ekkor már 1 km hosszan elnyúlott. Ekkor már látszott, hogy 1 túravezető segítség nélkül kevés lesz. A csárda ahol kaját lehetett volna rendelni, (amit majd visszafelé lehetett volna elfogyasztani ) régóta zárva volt, mert már az áramot is lekötötték róla. Én nem vittem sok kaját, mert a palacsintára készültem :).  Egy ücsit benyomtam volna, de mindegy majd a következő helyen a palacsintával az is meglesz. Átmentünk a Sió árvízkapun majd a Duna hídon közben élveztük a jó időt és beszélgetem az egyik szekszárdi lány osztálytársammal aki szintén először volt ezen a túrán. Elértünk Érsekcsanádhoz, már csurgott a nyálam a palacsintára (meg már éhes is voltam) Mónikával már meg is beszéltük milyen ízesítésűt fogunk kérni.
Én egy ÓRIÁS nuttellásat szerettem volna tonikkal no de 11 óra volt, a vendéglő meg csak 12-kor nyitott (ez jó nagy baki) csalódottan és éhesen ettük a szendvicseinket.
(A túravezető még azt sem tudta elintézni ,hogy a mosdóba bemehessünk vizet tölteni  vagy WC-zni !)
Innen a Duna töltésen a Duna és horgásztavak között eltekertünk a Bajai Duna hídig.
Itt még bevártak mindenkit. A híd Bátaszék felőli végén a túravezető még az első 20 embernek mondta, hogy a veszélyes nagy forgalmú szakaszon szakadjunk kis csoportokra, hogy az autók és kamionok tudjanak előzni. Mi próbáltuk ezt az infót hátrafelé továbbítani, de ez nem nagyon sikerült. Össze vissza mentek még egymás mellett is, dudáltak is a kamionosok !!! Mi még éppen láttuk, hogy hol fordultak be a többiek ekkor már legalább 1,5 km hosszan el nyúlott a csapat a végén a kisgyerekes családokkal. Mi a Mónikával úgy gondoltuk, hogy önként itt maradunk és mutatjuk az utat a többieknek, mert különben eltekernek egyenesen és a fele csoport elveszik.
( Úgy gondolom ez nem a mi dolgunk lett volna, de mindegy ennyit megtehetünk.)
Amikor az utolsó gyerekes családot is jó útra tereltük ekkor már 15 perce elment az eleje és nem tudtuk a pontos útirányt, mert minket is itt hagytak. Mindegy egyenesen a töltésen és majd jön Szekszárd mivel nem tudtuk, hol kellett volna lefordulni a Pörbölyi kisvasút állomáshoz és senkit nem hagytak hátra, hogy bevárja a  többieket ezért szépen túltekertünk jó néhányan az állomáson. A következő pihenö helyet azt tudtuk, hogy a Lessi állomásnál van, de ekkor már nem tudtuk, hogy a csoport előttünk vagy mögöttünk van e. Ekkor  felhívtam Pétert, mert ő a csapat elejével volt és mondta, hogy a Pörbölyi kis vasútállomáson büféznek, na mi ebből is kimaradtunk :) Ezzel kiderült ,hogy a csoport fele mögöttünk van ekkor nekiálltunk és szépen megettük az összes szendvicsünket ( azt az 1db-ot :). Megbeszéltük, hogy ezt mi biztosan másképp csináltuk volna. ( Azért voltak akik durvábban fogalmaztak !)
15-20 perc csoportos várakozás után megérkeztek az első fecskék, de ezzel is gikszer volt, mert előbb indultak el mint a túravezető ezért ők sem mentek be a Lessi állomáshoz hanem egyenesen eltekertek a töltésen ezért értek ide viszonylag hamar. Ekkor már a csapat 3/4 része várta a túravezetőt aki később indult és bementek még a Lessi állomásra is egy pihenőre :)
Itt megunta a csapat (30-40 fő) a várakozást és elindultunk Keselyűs felé. Keselyűsnél a bezárt csárdánál vártunk még 20 percet és mivel a túravezető nem került elő itt megint ketté szakadt a csapat. Mi azokkal mentünk akik elindultak be Szekszárdra.
Hát PALACSINTA AZ NEM VOLT !!!

Mindegy szép időnk volt az útvonal az jó volt és pihentető volt a dombokhoz szokott bringázóknak.

Azt nem értettem, hogy 70 embert hogyan fog a túravezető terelgetni, de akkor még azt hittem hogy van söprű vagy páran segítenek majd neki az elágazóknál, de nem !
Mi még elvoltunk,de a lemaradt kisgyerekes családok mondták, hogy ők bizony nem jönnek többet, mert otthagyták őket és az sem értettük, hogy az Érsekcsanádi csárdával miért nem lehetett egyeztetni, hogy jön egy nagy létszámú bringás csoport.
Biztosan kinyitottak volna egy órával előbb és a bevételnek is örültek volna.

Hát ez ilyen felemás túra volt !

Lejegyezte: Kónya Tamás

Bodrogi Frigyes fotói
Kónya Tamás fotói
--------------------------------------------
Ez egy olyan túravezetés volt, ahogy nem szabad csinálni, de hogy hasznosítsunk belőle valamit: végül is lehetett belőle tanulni. Csak megjegyzem, ez a túra nem a PTKK rendezése alatt zajlott, hanem más által bonyolított túrán vettünk részt. (a szerk.)