1 nap: Utazás vonattal Pécsről Mosonmagyaróvárra. Majd bringával Mosonmagyaróvár - Máriakálnok - Halászi - Dunasziget - Doborgazsziget - Tejfalusziget- Dunakiliti - Dunakiliti dúzzasztómű - Rajka Aranykárász kemping. Táv: 47km Szint: 0
2. nap: Rajka Aranykárász kemping - (H/SK) Dunacsún - bősi víztározó - bősi erőmű - Szap - Medve (SK/H) - Vámosszabadi - Győr Táv: 85 km Szint: 0
3. nap: Győr - Gönyű - Nagyszentjános - 3km földút - Ács - Eurovelo 6 - Komárom - H/SK Révkomárom SK/H - Komárom kb 60km. Táv: 67 km Szint: 0
Hazautazás vonattal.
4. nap: Tatáig mentünk volna, de ez a nap elmaradt, mert leszakadt az ég.... (vége az aszálynak)
Túravezető: Lovas Ági
A túra útvonala (*.gpx formátumban) letölthető itt: 1. nap 2. nap 3. nap
Műholdfelvételről megtekinthető itt: 1. nap 2. nap 3. nap
Képek:
Keményfi Balázs fotói
1 nap: Utazás vonattal Pécsről Mosonmagyaróvárra. Majd bringával Mosonmagyaróvár -
Megpróbálom megírni ezt a beszámolót kellő szerénységgel, hiszen négyünk közül én túráztam a legkevesebbet akár biciklivel, akár vízen a Szigetközben. De hát menet közben nem jegyzetelhettem, pedig érdemes lett volna: Ági és Peti sokat tudnak a Szigetközről és még mindig újabb túrákat terveznek ide.
A vonatozás várakozáson felül sikeredett, hiszen a kétszeri átszállás ellenére Mosonmagyaróváron „landoltunk” időben. Még olyan is volt, hogy ugyanarra a peronra érkezett a csatlakozás. Mosonmagyaróvár Rajka között nem a legrövidebb utat választottuk, az immár Lajtával egyesült Mosoni-Duna mentén hagytuk el a települést. Máriakálnokon Isten Hozott kapun át megtekintettük a Sarlós Boldogasszony kápolnát, a másnapi búcsú előtt 1 nappal. Dunakilitinél kibicikliztünk a duzzasztóműhöz, amit az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság a szigetközi hullámtéri vízpótlás kulcsműtárgyaként nevez. Ez és a hatalmas kőszórás gát a még megmaradt, a Bősi felvízcsatorna által el nem vezetett Duna vizét duzzasztja vissza és a Szigetköz-i hullámtéri vízpótlás szabályozásában van szerepe. Rajka előtt az Aranykalász kempingben sátraztunk. Szeptemberben még pár sátor volt rajtunk kívül, de vízitúra szezonban zsúfolt lehet.
2. nap: Rajka Aranykárász kemping - (H/SK) Dunacsún - bősi víztározó - bősi erőmű - Szap - Medve (SK/H) - Vámosszabadi - Győr Táv: 85 km Szint: 0
A másnapi menet gáton Dunacsúny(Čunovo) és Bős (Gabčíkovo) között és Duna melletti kerékpározás volt Medvéig, majd valahogy (még homok is volt) Győrig. (Közben kitértünk a Trianoni zsiliphez. Ez a korabeli Magyarország egyik legnagyobb és legszebb vízi létesítménye, 1907-ben épült. A Duna ilyen mértékű elterelésével ma már vízi történelmi emlék.)
Balázs felkészített, hogy több, mint 30 km-nyi egyenes út, alig látnivaló. Igaz, hogy a csatorna bal oldalán levő falu templomának csak a tornya hegyét láttuk, köszönhetőan a 18 m-nyi szintkülönbségnek, amennyivel a csatorna magasabban van a környezeténél. Viszont a csatorna hatalmas víztömegével lenyűgöző és láttunk nagy szállodahajókat, sok sirályt és hattyút. A kerékpárútat csak a Vajka és Keszölcés közötti kompjárat közlekedése keresztezte. A jobb oldali településeket (Doborgaz, Vajka és Nagybodak) az új Duna csatorna ugyancsak elzárta a bal oldaltól, 40 km hosszon két átkelési lehetőség van, ez a kompjárat és a bősi erőmű gátján létesült út.
(A Bős-i duzzasztómű infokat keresve találtam rá a Turista Magazin 2022-es cikkére a témában, érdemes elolvasni.https://www.turistamagazin.hu/hir/bos-brutalis-egyben-latvanyos-duzzasztomuve-es-aszigetkoz-kalvariaja Ilyen címszavak vannak benne, mint látványos, brutális, döbbenetes, csendes dráma, ökológiai katasztrófa. És ez nem valami horror, hanem a Magyarország és Csehszlovákia közötti, 1977-es vízlépcső-szerződés története, annak hatásai és a mai állapot.)
Szerencsénk volt, mert Bősnél láthattuk a Beethoven nevű 110 m hosszúságú szállodahajó zsilipelését. A gátról letérve közúton találtunk rá Szapnál egy kocsmára, ahol a helyi specialitást, Kofolát ittunk. Szapnál a csatorna újra egyesül az Öreg- Dunával. Medvénél átkeltünk a hídon és Győrben kempingeztünk, ami a város szélén volt és büféje nem volt. Azért csináltunk magunknak, mert kerékpárúton visszabicikliztünk a városba és pizzázás után hoztunk „árut”. Az esti városlátogatáson megállapítottuk, hogy Győrben még a pizza is drágább. Balázs inkább evett saját készletből, szeretné megtartani az Iván bá-féle hagyományokat, kevesebb étterem és kocsmázás, több egyszerűség. Igaz akkor nem voltak 38 fokok és szépkártyák.
Este újraterveztük a túrát, mert az utolsó túranapunkra egész napos esőt jeleztek. Így még 1 napunk maradt, amely során eljutottunk Komáromig.
3. nap: Győr - Gönyű - Nagyszentjános - 3km földút - Ács - Eurovelo 6 - Komárom - H/SK Révkomárom SK/H - Komárom kb 60km. Táv: 67 km Szint: 0 Hazautazás vonattal.
Előbb a 1-essel párhuzamos EV6-on haladtunk, majd Gönyű után, szembeszélben leverekedtük magunkat a régi EV6-ra, így homokon, nagy kerülővel át sikerült visszaérni és Koppánymonostornál újra visszatalálni az aktuális EV6-ra. Hátul volt egy kis zúgolódás a túravezető(k) felé :-) Komáromban volt 2 órányi időnk meglátogatni a Monostori Erődöt, végigjártunk több száz m poros kazamatát és megnéztük az erődfalról a 100 m-nyire folyó Dunát.
Lejegyezte: Orbán Jutka
.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése