2024.09.06-08. Mosonmagyaróvártól Komáromig bringával

1 nap: Utazás vonattal Pécsről Mosonmagyaróvárra. Majd bringával Mosonmagyaróvár - Máriakálnok - Halászi - Dunasziget - Doborgazsziget - Tejfalusziget- Dunakiliti - Dunakiliti dúzzasztómű -  Rajka Aranykárász kemping. Táv: 47km Szint: 0
2. nap: Rajka Aranykárász kemping - (H/SK) Dunacsún - bősi víztározó - bősi erőmű -   Szap - Medve  (SK/H) - Vámosszabadi - Győr Táv: 85 km Szint: 0
3. nap: Győr - Gönyű - Nagyszentjános - 3km földút - Ács - Eurovelo 6 - Komárom - H/SK Révkomárom  SK/H - Komárom kb 60km. Táv: 67 km Szint: 0
Hazautazás vonattal.
4. nap: Tatáig mentünk volna, de ez a nap elmaradt, mert leszakadt az ég.... (vége az aszálynak)

Túravezető: Lovas Ági 

A túra útvonala (*.gpx formátumban) letölthető itt: 1. nap  2. nap  3. nap
Műholdfelvételről megtekinthető itt: 1. nap  2. nap  3. nap

Képek:
Keményfi Balázs fotói

1 nap: Utazás vonattal Pécsről Mosonmagyaróvárra. Majd bringával Mosonmagyaróvár -

Máriakálnok - Halászi - Dunasziget - Doborgazsziget - Tejfalusziget- Dunakiliti - Dunakiliti duzzasztómű - Rajka Aranykárász kemping. Táv: 47km Szint: 0

Megpróbálom megírni ezt a beszámolót kellő szerénységgel, hiszen négyünk közül én túráztam a legkevesebbet akár biciklivel, akár vízen a Szigetközben. De hát menet közben nem jegyzetelhettem, pedig érdemes lett volna: Ági és Peti sokat tudnak a Szigetközről és még mindig újabb túrákat terveznek ide. 

A vonatozás várakozáson felül sikeredett, hiszen a kétszeri átszállás ellenére Mosonmagyaróváron „landoltunk” időben. Még olyan is volt, hogy ugyanarra a peronra érkezett a csatlakozás. Mosonmagyaróvár Rajka között nem a legrövidebb utat választottuk, az immár Lajtával egyesült Mosoni-Duna mentén hagytuk el a települést. Máriakálnokon Isten Hozott kapun át megtekintettük a Sarlós Boldogasszony kápolnát, a másnapi búcsú előtt 1 nappal. Dunakilitinél kibicikliztünk a duzzasztóműhöz, amit az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság a szigetközi hullámtéri vízpótlás kulcsműtárgyaként nevez. Ez és a hatalmas kőszórás gát a még megmaradt, a Bősi felvízcsatorna által el nem vezetett Duna vizét duzzasztja vissza és a Szigetköz-i hullámtéri vízpótlás szabályozásában van szerepe. Rajka előtt az Aranykalász kempingben sátraztunk. Szeptemberben még pár sátor volt rajtunk kívül, de vízitúra szezonban zsúfolt lehet.

2. nap: Rajka Aranykárász kemping - (H/SK) Dunacsún - bősi víztározó - bősi erőmű - Szap - Medve (SK/H) - Vámosszabadi - Győr Táv: 85 km Szint: 0

A másnapi menet gáton Dunacsúny(Čunovo) és Bős (Gabčíkovo) között és Duna melletti kerékpározás volt Medvéig, majd valahogy (még homok is volt) Győrig. (Közben kitértünk a Trianoni zsiliphez. Ez a korabeli Magyarország egyik legnagyobb és legszebb vízi létesítménye, 1907-ben épült. A Duna ilyen mértékű elterelésével ma már vízi történelmi emlék.)

Balázs felkészített, hogy több, mint 30 km-nyi egyenes út, alig látnivaló. Igaz, hogy a csatorna bal oldalán levő falu templomának csak a tornya hegyét láttuk, köszönhetőan a 18 m-nyi szintkülönbségnek, amennyivel a csatorna magasabban van a környezeténél. Viszont a csatorna hatalmas víztömegével lenyűgöző és láttunk nagy szállodahajókat, sok sirályt és hattyút. A kerékpárútat csak a Vajka és Keszölcés közötti kompjárat közlekedése keresztezte. A jobb oldali településeket (Doborgaz, Vajka és Nagybodak) az új Duna csatorna ugyancsak elzárta a bal oldaltól, 40 km hosszon két átkelési lehetőség van, ez a kompjárat és a bősi erőmű gátján létesült út.

(A Bős-i duzzasztómű infokat keresve találtam rá a Turista Magazin 2022-es cikkére a témában, érdemes elolvasni.https://www.turistamagazin.hu/hir/bos-brutalis-egyben-latvanyos-duzzasztomuve-es-aszigetkoz-kalvariaja Ilyen címszavak vannak benne, mint látványos, brutális, döbbenetes, csendes dráma, ökológiai katasztrófa. És ez nem valami horror, hanem a Magyarország és Csehszlovákia közötti, 1977-es vízlépcső-szerződés története, annak hatásai és a mai állapot.)

Szerencsénk volt, mert Bősnél láthattuk a Beethoven nevű 110 m hosszúságú szállodahajó zsilipelését. A gátról letérve közúton találtunk rá Szapnál egy kocsmára, ahol a helyi specialitást, Kofolát ittunk. Szapnál a csatorna újra egyesül az Öreg- Dunával. Medvénél átkeltünk a hídon és Győrben kempingeztünk, ami a város szélén volt és büféje nem volt. Azért csináltunk magunknak, mert kerékpárúton visszabicikliztünk a városba és pizzázás után hoztunk „árut”. Az esti városlátogatáson megállapítottuk, hogy Győrben még a pizza is drágább. Balázs inkább evett saját készletből, szeretné megtartani az Iván bá-féle hagyományokat, kevesebb étterem és kocsmázás, több egyszerűség. Igaz akkor nem voltak 38 fokok és szépkártyák. 

Este újraterveztük a túrát, mert az utolsó túranapunkra egész napos esőt jeleztek. Így még 1 napunk maradt, amely során eljutottunk Komáromig.

3. nap: Győr - Gönyű - Nagyszentjános - 3km földút - Ács - Eurovelo 6 - Komárom - H/SK Révkomárom SK/H - Komárom kb 60km. Táv: 67 km Szint: 0 Hazautazás vonattal.

Előbb a 1-essel párhuzamos EV6-on haladtunk, majd Gönyű után, szembeszélben leverekedtük magunkat a régi EV6-ra, így homokon, nagy kerülővel át sikerült visszaérni és Koppánymonostornál újra visszatalálni az aktuális EV6-ra. Hátul volt egy kis zúgolódás a túravezető(k) felé :-) Komáromban volt 2 órányi időnk meglátogatni a Monostori Erődöt, végigjártunk több száz m poros kazamatát és megnéztük az erődfalról a 100 m-nyire folyó Dunát. 

Itt ültünk vonatra és szokásos MÁV és MÁV hibán kívüli összeadott késéssel értünk be késő este Pécsre. (Suliidőben vasárnap délutáni hazaérés tervezése nem ajánlott)
Összességében jó túra volt, kicsi, de erős csapat, szerencsés utazás, Szigetköz-i szépségek és még volt benne egy kis eltévedés is. Visszatekintve a nyarat kihasználtuk az utolsó napig.

Lejegyezte: Orbán Jutka

.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése