2024. 10. 12-13. Dél-dunántúli Pirostúra befejezés

A szállásunk Siófokon volt, a túrák induló pontjára tömegközlekedéssel jutottunk el, majd a célból a szállásra szintén. Indulás pénteken, munka után.
Szállás: Gosztonyi villa 8600 Siófok, Batthyány Lajos u. 18.

Szombaton reggel 7:10 kor indult a vonat Kapolyba, a siófoki állomásról.
1. nap: Kapoly - Zala - Bótapuszta - Tab - Bábonymegyer
Táv: 24 km Szint: 350 m

Vasárnap reggel a 8:10 es vonattal Bábonymegyerig.
2. nap: Bábonymegyer - Nagy-hegy - Ali-rét - Töreki - Siófok
Táv: 25 km Szint: 270 m

2015-ben kezdtük a Dél-dunántúli Pirostúrát, aztán pár év alatt több szakaszt megtettünk 2020. márciusáig. Az utolsó szakasz sokáig váratott magára, most jött el az ideje. Örültem, amikor a túravezető. Rostás Laca meghirdette a túrát. A klubból hét fő jelentkezett, öten gyalog akarták teljesíteni a távot, ketten a kerékpárt választották, de ők külön utakon jártak. Autóval indultak péntek este. Mivel a héten Zalában voltam, Keszthelyről utaztam Siófokra vonattal. Este értem oda, könnyen megtaláltam a Gosztonyi villát, az állomás mellett volt közvetlenül. Bementem, egy nő volt a recepciós. Bevezetett a kertbe, ott voltak Csabáék, elfoglalták az egyik apartmant, Csilláék kerültek a másik szobába. Én a 19-esbe kerültem Balázzsal és Lacával, mivel ott egy franciaágy volt és két szimpla. Lepakoltam, találkoztam Csillával, behívott magukhoz, épp szendvicset készítettek és rétest ettek. Fesztivál van a városban, ott vették. Utána megjött Laca és Balázs, megmutattam nekik a szállást. Melegítettem vacsorát, kimentünk a közös helyiségbe, ott volt egy automata, lehetett kávézni, teázni, forrócsokit inni. Az egész szállodát telerakták halloween alkalmából különféle, furábbnál furább tárgyakkal. Beszélgettünk, megállapítottuk, hogy jó volt a fotós, élőben azért nem olyan szép ez a hely, de árérték arányban megfelelő. 8000.-/éj a Balaton mellett nem sok. Kaptunk egy üveg bort egy sráctól, csak úgy, mert boldog volt. Egyébként számítógépes játékokat játszottak, azért voltak ott. Majd tízkor asztalt bontottunk, mert még szendvicset kellett csinálni másnapra. Laca sokat mesélt a Csíksomlyói zarándoklatról, melyen idén részt vett. Nagyon jó volt hallgatni, a zarándoklat is egyfajta túra, de talán egy kicsit több annál. Remélem, egyszer majd részem lesz benne.
Szombaton a szokásos reggeli készülődés után vonattal mentünk Kapolyba, a kezdőpontra. Nagyon sok kilométer várt ránk. Az elején harmatos volt a fű, átázott a cipőm. Aztán egyre melegebb lett, kellemes őszi időben folytattuk utunkat. Egy szántóföld mellett a friss fűben nagy őzlábgombákat találtunk, némelyik tényleg óriási volt. Úgy döntöttünk, leszedjük az összeset. Jól tettük, utána nem találtunk egyet sem. Máshol nem volt ennyi csapadék, szinte száraz volt az erdő. Dodi és Csaba, a bringás csapat, megkértük őket, hogy vegyenek tésztát, zsírt, pirospaprikát a vacsorához. A gombaszedés után azt tapasztaltuk, hogy a túrautat bekerítették villanypásztorral. Egy helyen bementünk, nem volt más választásunk. Másik végén nem volt kijárat, úgyhogy át kellett bújni alatta, nagyon izgalmas volt. Mindenkinek sikerült. 🙂 Ezután Zala nevű falu következett. Ott a Zichy Mihály kúriánál volt a bélyegző. Utána egy fasorban kerestünk egy ládát, de nem találtuk meg. Ezután Bótapuszta következett néhány házzal. Majd egy mezőn mentünk hosszan, begyalogoltunk Tabra. Szép fekvésű kisváros, festői szőlőhegyekkel a dombokon. Ott a Nagy Ferenc Múzeumnál bélyegeztünk, ládáztunk. Ezután erdőben mentünk hosszú kilométereket. Kicsit megnyomtuk, el akartuk érni a négy órás vonatot. Szerencsére fél négy után odaértünk a Bábonymegyeri vasúti megállóhelyre, ahol vártuk a vonatot, pihentünk kicsit. Majd szépen elvonatoztunk Siófokra. Hazaértünk, ittunk forrócsokit, teát, kinek mi esett jól. Csilla és Laca elkezdték megsütni a gombát. Óriási mennyiségű gomba volt, két nagy fazékba fért bele, de hamar összeesett. A végén rám maradt a főzés. Zita a másik konyhában megfőzte a tésztát, majd a közös helyiségben ettük meg. Mindenki evett, azon poénkodtunk, hogy ki fog mentőt hívni. 🙂 Megemlékeztünk a kilenc évvel ezelőtti kéktúráról, ahol Szilvásvárad és Kislengyel között szintén megszedtük a vacsoránkat, de ott még gesztenyét is találtunk, amit a kemencében sütöttünk meg desszertnek. Balázs, Laca, Csilla és én ott voltunk, meg még néhányan. Aztán chipset ettünk, boroztunk, beszélgettünk. Nagyon jó nap volt. Elfáradtam, de nem baj, jól bírtam, és nagyon élveztem az egész túrát és a közös programot is.
Vasárnap reggel készülődtünk, egyszer csak szólt Balázs telefonja, Széll István hívta. Kérdezte, hogy hol vagyunk, talán elmarad a túra? Ő már a vonaton ült, ment Bábonymegyerre. Balázs mondta neki, hogy ott várjon meg bennünket. Nekem pedig azt, hogy ne szóljunk a többieknek, legyen meglepetés nekik. Nyolckor indult a vonat, a Facebook feldobta a 9 évvel ezelőtti emléket, amikor a kislengyeli malomban vágtuk a gesztenyét. Megosztottam, a tegnapi vacsora képével együtt. Kilenc előtt értünk oda. Leszálltunk, elindultunk, a buszmegállóban várt bennünket István. Tényleg nagy volt a meglepetés és az öröm, boldogan üdvözöltük rég nem látott túratársunkat. Elindultunk Bábonyon keresztül, ahol meglátogattuk az egyik híres somogyi betyár, Patkó Pista sírját. Utána hosszan mentünk egy szántóföldön, majd erdőben vezetett utunk. Kási-várnál, ami egy földvár kitérőt tettünk, ládáztunk. Délben egy dombtetőn egy pavilonban ebédeltünk. Ezután tölgyerdőn mentünk keresztül, sajnos nem találtam ehető gombát. Megálltunk az Ali réten egy nagyon szép erdészháznál. A Cinege forrásnál megemlékeztünk a Sió túráról, egy 2015-ös kerékpártúráról, ugyanis a réten sátraztunk. Utána jött Töreki, volt egy szép farm lovakkal, kecskékkel. Utána az autópálya mellett mentünk, majd beértünk Siófokra, ahol a főtéren még tartott a szüreti fesztivál. A víztoronynál van a DDP vége hivatalosan, ezért ott gratuláltunk egymásnak. Lementünk az állomásra bélyegezni, majd a szállodához, ahol várt bennünket Dodi, Csaba és az autók.
Nagyon tartalmas túra volt, és ezzel befejeztük a DDP túramozgalmat is.
Lejegyezte: Simon Szilvia

Az útvonal letölthető gpx fájlja:
1. nap: Kapoly Bábonymegyer
2. nap: Bábonymegyer Siófok