2010.07.15-18. Kerékpárral a Balaton körül


Útvonal: Fonyód-Bélatelep-Alsóbélatelep-Balatonfenyves-Balatonmáriafürdő-Balatonkeresztúr-Balatonberény-Fenékpuszta-Keszthely (Festetics kastély)-Gyenesdiás-Vonyarcvashegy-Balatongyörök-Balatonederics-Szigliget (Vár)-Badacsony (Szőlőhegy és borvidék, móló)-Badacsonytomaj-Ábrahámhegy-Balatonrendes-Révfülöp (Milleniumi kilátó, hajóállomás)-Balatonszepezd-Zánka (Ifjúsági tábor Centrum és Kemping)-Balatonalkali-Balatonudvari-Örvényes- Tihany (Apátság, Ófalu)- Balatonfüred (Görögfalu, Hajóállomás, Tagore sétány, Halász és Révész szobra, Szállodasor)-Csopak (Gözmozdony)-Alsóörs-Káptalanfüred-Balatonalmádi (Ramada Hotel, Almádi Park)-Balaton fűzfö-Balatonkenese-Balatonakarattya (Magaspart)-Balatonvilágos (Magaspart)-Sóstó-Szabadifürdö-Siófok (Arany és ezüstpart szállodasor, Viztorony, Vasútállomás, Makovecz templom, Római katolikus templom, Fö téri sétálóutca, Sió folyó, Hajóállomás, szabad strandok)-Balatonszéplak-Zamárdi (szabadstrand)-Szántod (Rév és hajóállomás)-Balatonföldvár (Villanegyed és üdülő telep)-Balatonszárszó-Balatonszemes-Balatonlelle (Lelle Club, Szabadstrand, Hajóállomás, Üdülötelep)-Balatonboglár (Gömbkilátó, BB Pezsgő üzem, Platánstrand)-Fonyód liget (csatorna, szabadstrandok)-Fonyód (Sipos hegyi kilátó 233 m, Várhegyi kliátó, Fonyód hotel, Szabad strandok, Dísz tér, Üdülő telepek, Hajóállomás, Szabadstrandok, Krípta villa, Panoráma kilátó és sétány, Fonyód múzeum, Zichi Béla emlékszobor).
2010. július 15-én, Csütörtök
Mivel a túra egy időbe esett az Ausztrián, Szlovénián keresztülhaladó Dráva - kerékpártúrával, egymagam vágtam neki a Balatont megkerülni.
07:30 -kor indultam a Pécsi vasútállomásról Fonyódig.10:50-re késve érkezett meg a vonat Fonyódra. És ott várt B. György ismerősöm aki – éppen a Balatonon nyaralt - kerékpárral jött elém az állomásra. Segített beállítani a csomagjaimat a kerékpáromon.11: 20-kor elindultam a tervezet utamra. Már tombolt a hőség, 30 fok volt 11 óra után. Végig haladtam a déli parton B.Fenyvesen, B.Máriafürdőn át B.Berényig meg sem álltam. Balatonberényben beiktattam egy kis 10 perces pihenőt, mivel 25 km/h-s átlaggal nyomtam. Ott a Külhonban Élő Magyarok Parkjában egy kedves Győri családdal beszélgettem akik 11 nap alatt tekerték körbe a két gyerekkel a Balatont. Pihenés után Fenékpusztán át Keszthelyre mentem. 14 óra körül Keszthelyen pihentem kb. 1 órát. körül néztem a városban, és megint a Festetics kastély parkjában ebédeltem meg. Keszthely után Gyenesdiás és Vonyarcvashegy következett. Balatongyörökön át Szigligetig keményen hajtottam dimbes-dombos, de viszonylag jó minőségű kerékpárúton. Szigliget után Badacsonyig meg sem álltam, kimentem a kikötőbe. Aztán irány Révfülöp, Ábrahámhegy és Zánka. Zánkánál van egy hadtechnikai kiállítás szabadtéren. Ott volt mindenféle tank, helikopter, harckocsi, és rakéta. Mind volt szovjet technológia. Nekem a helikopter tetszett a legjobban. Örvényesbe este 20 óra 10 perckor értem oda, így ott volt lehetöségem a szabadstrandon fürdeni. Fél órát frissültem fel, mert szállás helyet kerestem. Levertem volna a sátramat, egy erdő és tisztás szélén, de a szunyoginvázió miatt tovább álltam Tihanyban. Már sötét volt. 21:30 múlott. Szép volt esti kivilágításban a Tihanyi apátság és sz ófalu. Látszottak Balatonfüred fényei is. Már majdnem éjfél volt. Betekertem Balatonfüredre. De mivel jött a vihar, a Balatonfüredi buszállomáson huztam meg magamat.
2010. július 16. Péntek.
Hajnalban már felébredtem, mert nem tudtam aludni. Az eső utáni tócsák még látszottak. Így kimentem a Tagore sétányra fényépezni és a reformkori óvárosba is. Az óvárosban van látnivaló bőven, macsköves és díszburkolatos utcákon csodálatosan szép villák, polgárházak és paloták vannak. Az intézmények is műemlékek. mind a XVIII-XIX. században épültek. Városnézés után 6:15-kor elindultam Veszprém felé. Végig tekertem az északi parton további látnivalókat néztem, pl. Csopak, Alsoörs, Felsöörs. de útközben összetalákoztam egy kedves és csinos lánnyal, aki Szekszárdi. De ö is egyedül nyaralt Balatonalmádiban, már 3 napja. Együtt mentünk B.Almádiba. Én megreggeliztem a Almádi parton, szép és kellemes felhös idöben, nem volt még höség. Felmentem a (végig kerékpárúton) Szentkirályaszabadján át, ahol éppen út és közműépités folyt. A bicikliút mellet részben földes út vezetett a faluban. Még 4 km-t haladtam, és beértem a Veszprémi elkerülö útig. Igen forgalmas 8-as főút csomóponthoz jutottam. Ott perceket kellet várni mire átjutottam. Már messziröl látszott Veszprém legmagasabb épülete, mely 20emeletes, meg temploma is. Beértem a forgalmas város központba, ahol a történelmi városközpont mellett modern rész is van.. Városnézésem során sok szép történelmi emléket láttam. A várba bementem ami macskaköves egyutcás létesítmény. Gizella kápolna és Szent Mihály székesegyház , az Érsek palota, és több polgár ház, és egy vár múzeum is van benne. Gizella királynő szobra is. Gyönyörű panoráma tárul a városra Látszott a feszület a sziklán. Messsziröl a völgyhíd is látszott.
A veszprémi látványoságok után mentem egy helyi vizszolgáltató általi vízosztogatásra a belvárosba. Két diák lány adta a frissítőt, egy kicsit el is beszélgettem velük. Dicsekedtem nekik hogy Én a kultúra fővárosából jöttem.
Veszprém után visszafelé mentem: Szentkirályaszabadja és B. Almádin keresztül, egészen a

magaspartig tekertem végig enyhe emelkedőn. Balatonkenese és Akarattya mentén élvezhettem a panorámát. Ismét találkoztam egy kerékpáros csapattal, akik mind fényvisszaverő mellényt viseltek. tizenéves fiatalok voltak, két felnőtt kisérövel. Beértem Siófok űdülőtelepre, majd a Siófok belterületére. Siófokon a Makovecz féle templomnál ebédeltem meg. Városnézés után Zamárdin át B.földvárig meg sem álltam. Balatonföldváron csodáltam meg a villanegyedet, amik manapság már műemlékek. Pl. a Hullám Villa. Igazi XVIII.-XIX. századi úri negyed volt. Ilyen villában én is elnyaraltam volna...Hamar beértem B.lellére, ahol tömegével voltak turisták és nyaralók. Főleg ott nagyon sok német, holland, francia, de még belga rendszámú autót láttam. Szálloda sorokban tömve voltak a parkolók. Teltházas időszakban itt a Balatonon.
Bicikliúton tekertem tovább B.boglárig, de végig nagyon rossz volt az út a fák gyökere miatt, mert fegyűrte az aszfaltot. Így a mellette lévő úton haladtam. Végre eljött a pillanat: beértem Fonyódligetre, közel volt a cél. Fonyód.
Az össz km-em 272 km volt.
Az első volt ahogy megálltam Fonyódon, vásárolni mentem a közeli SPAR-ba ételt. És utána strandolni mentem az Alsóbélatelepi szabadstrandra. Ott sátrat is vertem, és keritéshez zártam kerékpáromat. Már 20:30-kor bementem a sátramban, mert szunyoginvázió jött. Reggelig ki sem jöttem...
2010. július 17. Szombat.
A születés napom volt, a 32. életévemet töltöttem be. 3. napon már Fonyódon strandoltam reggel. Fonyódi kilátóig tekertem. De nem volt nyitva, így nem tudtam felmenni. Majd felhivtam egy ex munkatársamat, G. Imrét hogy találkozzak vele. Ö is a Balatonon volt. 11 órára beszéltük meg a B. Kereszturi Lukoil benzinkúthoz a találkozót.
Eltekertem B. Kereszturig, és ott várt az Imi! Örültünk egymásnak. Ő futó edzést tartott. Vele mentem, mert nem találtam volna oda a telkükre. Felmentünk egy szőlőhegyre. Ahol földes út vezetett fel. Mellette van a Tibeti Kulturális Központ. Felértünk, és megláttam a telken lévő épületeket. Ott volt egy lakókocsi. Több kis földszintes épület. G. Imi bemutatta édesapját, aki már közel 70 éves.
Imre bá'-nak hívhattam. Meg ott volt az unokahúga és a nénje is.Szívesen láttak vendégül. Így ott a kertben lesátraztam. Van két kutya egy 13 éves, a Gina (németjuhász), és egy 5 éves Svarci (fekete keverék). Beraktuk a bringámat egy 1826-ban épült műemlék épületbe, ami jellegzetes nádtetős. G. Imivel és párjával, Anitával. Lementünk a Balatonberényi szabadstrandhoz. Ott voltunk egész délután. Fürödtünk és vízilabdáznuk. A nap nagyon égető volt. Este visszautóztunk. Utána beszélgetünk. de én korán lefeküdtem.
2010. július 18. Vasárnap.
01:30 körül összeraktam a sátramat, mert már fujt a szél, és villanások voltak az égbolton. Eltűntek a csillagok az égboltról. Ez már a front és vihar közeledett. Így a kis nyári épületben húztam meg magamat. Reggel 7 órakor ébredtem. Bejött Imre bá', néhány szót beszélgettünk. Még esett az eső. Dörgés-villámlás is volt, de felfrissült a levegő. Még zuhogott, megvártam míg eláll, majd megreggeliztem. Imi hazavitt volna Pécsre, de mivel menettérti volt a vonatjegyem, nem kellet igénybe vennem a kedvességét.
Elbúcsúztam és eltekertem Fonyódra. Egész délután strandoltam a hullámzó Balatonban. Kellemesen meleg volta víz.
18:25-kor Pécsre induló vonattal utaztam haza Pécsre.
Túra összegzés: nagyon jól sikerült a kerékpártúrám. 2011 júliusban ismét megteszem az immár hagyományos Balaton kerülő túrát!!!

Lejegyezte: ifj. Tamás József

Képek:
Tamás József fotói megtekinthetők itt.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése