2010.10.17. "Túra a Baranyai-dombságban IV. - Zöld túra avatása" BMTSZ nyílt túra

Az újonnan létrehozott, Baranyai-dombságban haladó zöld sáv túraútvonal avatása.

Útvonal:
Erdősmecske, volt vá. - Kisgeresd - Geresdlak - Maráza - Mária-kápolna - Ló-kúti pihenő - Liptód - Váralja - Törökvári-pihenő - Máriakéménd Táv: 25km
Túravezető: Biki Endre Gábor (BMTSZ)

Térkép a túra egy részéről itt.

A túra útvonala GPS részére letölthető itt.
A túra útvonala műholdfelvételről megtekinthető itt.

Egy újabb túraútvonallal lettünk gazdagabbak. Ez a Zöld jelzés Baranyának egy turisztikailag feltáratlan vidékére kalauzol el bennünket. Remélhetőleg ennek az útvonalnak kijelölése csak az első lépés volt, amit számtalan új út fog követni ezen a tájékon.
Népes "nyílttúrás" csapat gyülekezett reggel a pécsi autóbusz állomáson. Pécsváradon tovább bővült a léteszám. (Itt fotóztuk a képek között látható farmotoros Ikarus 55-öst).
Pécstől Erdősmecskéig nem is olyan túl régen közvetlenül vonattal utazhattunk volna, de erre sajnos nem fog sor kerülni. A volt vasútvonal mementójaként fogadott bennünket a túránk kiindulópontján az elhagyott erdősmecskei vasútállomás épülete.
A túravezető köszöntője után nekivágtunk az útnak. Először egy gránitbánya mellett haladtunk, majd úgy éreztem magam, mintha a Mecsekben lennénk. Gyönyörű erdő és szurdokok között vezetett utunk első része. Az első pihenőt Kisgeresden tartottuk. Jó volt látni a gondozott faluközpontot, csodálni a nyugalmat, ami e településből áradt. Láthatók már az új fecskék jelei, akik vagy felújították, vagy éppen most újítják az öreg népi lakóházakat. Geresdlak - Maráza között mezőgazdasági területeken át haladó földutakon gyalogoltunk.
Marázán ért minket az első meglepetés. Kezdtem éhes lenni, éppen azon gondolkodtam, hogy úgyis hamarosan a Mária-kápolnához érünk, ott majd lesz lehetőség pótolni az elvesztett kalóriát.
De lám, a falu közepén az egyik autóból elkezdek osztogatni valamit. Hogy mit? Háromféle kalácsot, és üdítőt! Nagyon jól esett a társaságnak a helybeliek kedvessége. Hiába, ez egy útvonal avató túra!
Marázát elhagyva hamar a Mária-kápolnához értünk. A kápolnát romjaiból a közelmúltban újították fel. Megújult a csodatévő Szent kút, valamint néhány hete készült el a Mária-forrás. Ezek mind a helybeliek és a természetbarátok összefogását dicsérik.
Utunk Liptód felé vezetett tovább. Egy rövid szakaszon szántáson kellett keresztül mennünk, de hamar bejutottunk egy fenyőerdőbe. Sajnos itt is kezd megjelenni az a fenyőfákat pusztító betegség, ami a Mecsek oldalában már komoly károkat okozott. Liptód előtt, a Lókúti-pihenőnél volt a következő megállónk. Itt egy túratársunk, aki egyben Liptódot képviselte a túrán, bemutatta a falut, annak múltját, jelenét, várható jövőjét. Ezt a pihenőhelyet közös összefogással létesítették, hogy a falu rendezvényein itt főzhessenek, vidámkodhassanak. Liptód faluba érve hivatalosak voltunk borkóstolóra is.
A tartalmas túra kissé hosszúra nyúlt időben, ezért néhányunknak előre kellett sietnie. A további utat a népes társaság előőrseként teljesítettük.
Liptód utáni szakaszon a Z jelzés egy jó darabon csúszós agyagos pályán vezetett. Szerencse, hogy néhány napja nem esett, így viszonylag járható volt.
Máriakéménd felé a Patkányos patak völgyébe érve díjazhattuk az új turistaút készítőinek áldozatos munkáját. Ugyanis egy évvel ezelőtt mikor itt jártam, ez a szakasz járhatatlan volt az egykori útra benőtt dzsungeltől. Mára jól járható út fogadja itt a turistákat. Máriakéméndhez közeli Török-vár alatti pihenőnél ismét meglepetés ért. A helybeliek kivonultak, és innivalóval, tábortűzzel, előkészített nyársakkal, gitárral, énekkel várták az útvonal avató turista csapatot. Jeleztük feléjük, hogy mi csak az előőrs vagyunk, de nekünk is adtak egy rövid műsort. Sajnos nem időzhettünk sokat, mert el kellett érnünk a 16 órás buszt Kéménden. Igaz, csaknem teljesítménytúra tempóban haladtunk a végén, de sikerült elcsípnünk a járatot.
A buszon kaptuk a hírt, hogy az igazi csapat is a Törökvár alá ért, és sütik a szalonnát.

Köszönjük Endrének a turistaút ötletét, neki illetve segítőinek a létesítés során végzett sok-sok ezzel kapcsolatos munkát. S nem utolsó sorban a mai túra precíz szervezését! Reméljük, lesz még folytatása keresztül-kasul e tájékon.

Lejegyezte: Keményfi Balázs

Keményfi Balázs fotói megtekinthetők itt.

Video:
A máriakéméndiek zenés köszöntője a Török-vári pihenőnél

Egyéb linkek:
A túra eredeti meghívója

Az új út leírása
Mária forrás Maráza (GCMARF)
Az útvonalon található Mária forrás építése
Cikk az új zöld sáv jelzésről