Augusztus 11-én indultunk neki a már nagyon várt nyaralásnak, amit kivételesen
kéthetesre terveztünk. Az idő kicsit hűvösebb volt, de pont jó, hogy autóval
megtegyünk 240 km-t Nyergesújfaluba. Itt édesapám gyerekkori barátja és kedves
családja bocsátotta rendelkezésünkre az igényesen megépített, üresen
álló, Dunára néző apartmanjukat.
Túráinkat az első héten innen indítottuk.
1. nap: Nyergesújfalu - Esztergom- Tahitótfalu - Visegrád -
Esztergom- Nyergesújfalu 135 km, 611 m szint, 6:12
Rögtön első nap egy nagyobb falattal indítottunk. Tahitótfalu volt a
célpont, ahol éppen falunapot tartottak kirakodó és terményvásárral, sok
finomsággal. Egyik oka a túrának az Epervér nevű eperbor beszerzése, amit itt
termelnek és vidéki boltokban nem lehet kapni, csak csomagküldés útján lehet
hozzájutni. Most én voltam a futár. :) Visszafelé, hogy legyen egy kis emelkedő
is, felmentünk a Visegrádi várhoz, illetve azon túl a Zsitvay kilátóhoz, ahonnan
körpanoráma nyílt a környékre. Megérte feltekerni. Innen már hazavezetett az
utunk.
2 nap: Nyergesújfalu - Komárom - Komarno (Szlovákia) - Komárom -
Nyergesújfalu 90 km, 200 m szint, 4:05
A nyergesújfalui Tesco felfedezése, azaz a bevásárlás után kora délután
indultunk el Komáromba, hogy felfedezzük az erődrendszert. Komáromot kizárólag a
10 sz. főúton tudtuk megközelíteni, ahol legalább 20 darab Suzukit szállító
teherautó előzött meg minket. kapaszkodtunk a kormányba és nyomtuk a pedált,
hogy ne vigyen el a teherautók szele. A nagy teherautó forgalom ellenére sok
biciklist láttunk.Ezen a részen is igaz a mondás, hogy Dunáról fúj a szél.
Odafelé volt némi szembeszél. A komáromi erődrendszer négy erődből áll, ebből
egy Komarno-ban van. Mi a Monostori erődöt fedeztük fel. Kiterjedése miatt egy
délutánt töltöttünk el az erődben, mire bejártuk minden szegletét . Az erőd
pillanatnyilag leharcolt állapotban van (ahogy a szovjetek maguk mögött
hagyták), de felújítják és pályáznak, hogy kiaknázzák a benne rejlő
lehetőségeket. Az udvar évente több rendezvénynek is helyt ad. Jelenleg
szabadtéri színpad, kenyérmúzeum, hadtörténeti és szovjet haditechnikai múzeum
látható. Az erődrendszer többi tagjához csak eltekertünk, így Komarno-ba is
átnéztünk. Sajnos kezdett esteledni és a 10 .sz főúton még láthatósági
mellényben sem veszélytelen a közlekedés, de szerencsére nem volt nagy forgalom
és jó tempóban visszaértünk.
3. nap: Nyergesújfalu - Esztergom-Kertváros - Dobogókő- Pilisszentlélek-
Pilismarót - Búbánatvölgy (Esztergom) - Esztergom - Nyergesújfalu 97 km, 881 m
szint, 5:32
Mecsek lankáin éldegélő biciklisként már hiányzott nekünk egy nagyobb falat
hegy. A legközelebbi és legmagasabb Dobogókő (700 m) volt, így hát célba vettük.
Nem volt kánikula, a szintkülönbséggel együtt érezhető volt a hőmérséklet
különbség is. Felfelé menet szemből suhant le egy kisebb csapat profi
versenybringás csapatmezben, gondoltuk, hogy a napi edzésüket tartják. Mi
mentünk a magunk tempójában felfelé, szép kanyarokban megálltunk fényképezni,
aztán egyszer csak az egyik kanyarban ez a csapat úgy előzött meg minket, hogy
szinte állva maradtunk, pedig mi sem tétlenkedtünk felfelé. Megérte feltekerni,
a kilátást semmi sem zavarta, csak a szél volt erős és kicsit fáztunk lefelé
gurulva. Visszafelé Pilisszentléleknél álltunk meg, ahol egy pálos kolostor
romjai láthatóak. Innen vezetett lefelé egy hosszú erdészeti és turista út
Pilismarótra. Hazafelé vettük az irányt, közben benéztünk Búbánatvölgybe, ahol
halastavak mellett pótoltuk az energiát, aznap este sem kellet altatni
minket.
4. nap: Esztergom - Párkány (Sturovo -Szlovákia)
Úgy döntöttünk, hogy beiktatunk egy pihenőnapot, elmegyünk Esztergomba
autóval és felfedezzük a várost. Pihenésnek nem mondhatjuk a városnézést,
rengeteget gyalogoltunk. Megnéztük a koronázási emlékművet, a részben felújított
és részben feltárás alatt álló minaretet, bejártuk a bazilika minden szegletét,
a kupolától az altemplomig néhány száz lépcsőfokot megmásztunk. Átsétáltunk
Párkányba, ahol a sétálóutcán az egyik cukrászdában megkóstoltunk egy-két
sütit. Sok magyar jár át, mert az éttermi szolgáltatások olcsóbbak és forintot
is elfogadnak. Visszasétálva lenéztünk a kikötőbe, hogy milyen kirándulóhajók
vannak. A menetrend leginkább a budapestieknek kedvez, mert Esztergom volt a
fordulóállomása a Pestről délelőtt induló és délután visszaérkező
kirándulóhajóknak. Azért kitaláltuk, hogy lehetne mégis hajókázni egyet a
Dunakanyarban.... Mielőtt visszaindultunk volna, felmentünk az Esztergom
melletti Vaskapunak nevezett hegycsúcshoz. Szégyenszemre előző nap már nem volt
"kedvünk" feltekerni ide, de a kíváncsiság hajtott minket, így felmentünk
kocsival. A kilátás innen is nagyon szép volt, bár a fényképek az erős szembe
fény miatt ezt nem adták vissza. A tetőn kisvendéglő fogadja a turistákat, olyan
Teca Mama jellegű, virágos terasszal.
5. nap: Nyergesújfalu - Dunaalmás - Tata - Dunaalmás - - Neszmély -
Nyergesújfalu 70 km, 240 m szint, 3:38
Szintén az esztergomi gyárból kiguruló Suzukikkal
megrakott teherautókkal tarkított 10 sz. főúton indultunk el Tatára. Aztán rövid
szakaszon, de rá kellett hajtani a nem kevésbé forgalmas 1 sz. útra. Tatán csak
tekeregtünk az Öreg tó körül, felfedeztünk egy jó kis cukrászdát. Itt
vételeztünk némi energiát a hazaútra. Neszmélynél megálltunk, hogy megnézzük a
kikötőben található hajóskanzent, aztán siettünk vissza, hogy szállásadóinkkal
töltsünk el egy estét.
6. nap: Nyergesújfalu - Visegrád - hajóval Esztergom - Nyergesújfalu 67
km, 119 m szint, 3:04
Azért, hogy a hajókirándulás se maradjon el, eltekertünk Visegrádig, ahol
kirándulóhajóra szálltunk és Esztergomig felhajóztuk a Dunán. Esztergomban is
felfedeztünk egy cukrászdát, mondván, hogy nézzük meg, hátha van valami jól
kinéző finom süti. Amikor beléptünk, akkor lettünk biztosak benne, hogy a Szamos
felirat, valójában a Szamos Marcipán márkanevet jelenti. A nevet az árak is
tükrözték, azért megkóstoltunk egy-egy tortaszeletet. Ebben a cukrászdában
csokoládékiállítás és látványműhely is működik, sajnos nem volt nyitva
aznap.
7. nap: Összepakoltunk, rendet raktunk, megköszöntük, elköszöntünk
és indultunk a Balatonra, ahol Brigi barátnőmnél töltöttünk további öt
napot.
8. nap: Balatonaliga - Siófok - Balatonaliga 37 km, 129 m szint,
2:00
Úgy alakult, hogy ezen a hétvégén siófoki unokatestvéreméknél nagy családi
grillezés lesz, így hát áttekertünk Siófokra, illetve a lábunkat megmártottuk a
Balatonba, végre.
9. nap: Balatonaliga - Siófok - Balatonaliga 37 km, 129 m szint, 2:00
Fürdés, pihenés
10. nap: Balatonaliga - Balatonboglár - Balatonaliga 111 km,
5:19
Meglátogattuk Brüsszelben élő barátainkat, Jozsót és Ágit, akik
hazajöttek, hogy Balatonbogláron töltsenek néhány napot.
11. nap: Balatonaliga - Balatonkenese - Balatonalmádi - Balatonfüred -
Tihany - Szántód - Balatonföldvár - Siófok - Balatonaliga 90 km, 400 m szint,
5:06
Terveztünk egy Balaton kört, de a nagy hőség miatt úgy döntöttünk, hogy
szenvedés lenne és inkább csak egy nézelődős kis kört megyünk, ahová Brigi
barátnőm is elkísért minket. Feltekertünk Tihanyba, sétáltunk egyet az árusok
utcáján, kompolás után pedig beugrottunk Bföldvárra, ahol Jani kollégái
nyaraltak, így őket is meglátogattuk.
12. nap: Balatonaliga - Siófok - Balatonaliga
Délutáni fürdőzés után átugrottunk Siófokra, unokatesómékhoz egy jó kis
babgulyásra.
13. nap: Hazaindultunk, hogy az általunk korábban annyira várt
eszéki túrára kipihenjük magunkat másnapra..... így 734 km után....
Jó érzés volt látni, hogy a Dunakanyarban, főleg az Eurovelo mentén és a
Balatonon is, milyen sokan tekernek.
A nyaralás jól sikerült, az idő kitartott és akkor fordult a legmelegebbre,
amikor már a Balatonban hűsölhettünk. Az első héten a sok tekerés mellett
kulturális élményekben is részünk volt, a második héten pedig sikerült teljesen
kikapcsolni az agyunkat.
Lejegyezte: Dr. Tárnai Márta
Képek:
.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése