2021.10.(14)15-17. OKT 17. szakasz Sirok - Dédestapolcsány

A lezajlott program:

0. nap csütörtök: Indulás Pécsről munka után Sirokra. Szállás Sirokon a Motelban.

1. nap péntek: Sirok PH - Sirok (vár GCSiro) - Törökasztal (GCTAKA) - Szalokma nyereg - Rozsnakpuszta eh. PH - Oroszvár - Hársas kút - Egerlátó - kitérő Khsz Szarvaskői kilátó (GCMAJO) - Szarvaskő PH,  (vár) (GCSZRK-1  GCSZRK-2) - Tardos tető -  Köves bérc - Szt. Anna kápolna (GCStAn) -  Kis-Szoros nyereg - Telekessy vendégház PH - Bélapátfalva Ciszterci Apátság (GCBeKo) Bélapátfalva Táv: 35 km Szint: 1091m

Szállás Bélapátfalván a Tök-Ász Vendégházban.

A túra útvonala GPS részére (*.gpx formátumban) letölthető itt.
Műholdfelvételről megtekinthető itt.

2. nap szombat: Bélapátfalva - Bélapátfalva Gyári tó PH  - Lak-völgyi tó és Lóczy forrás (GCLALO1 GCLALO2) - Imecs forrás - Katonasírok - kitérő Khsz Őr-kő (GCORK) - Őr kő rét - Pes kő kapu - Pes kő nyereg -  Cserepes kő - Cserepes kői barlang PH (GCtavm) - Virágos sár - Tar kő (GCTark) - kitérő Büszkés hegy 952m - Keskeny rét - Zsidó rét (GCOSER) - Kis sár rét - Mély sár völgy - Faktor rét - Bánkút PH  Táv: 29 km Szint: 1202m

Szállás Bánkúton a síházban.

A túra útvonala GPS részére (*.gpx formátumban) letölthető itt.
Műholdfelvételről megtekinthető itt.

3. nap vasárnap:  Bánkút - Nyárjú hegyi átjáróbarlang - Verebec nyereg - Verebec vár - Vár pada - Vásárhely kő kilátás -  kitérő S KL Dédesi vár (GCDede)  - Vár völgy, Vár forrás - Pirtó kő - Baróc völgy - Mályinka PH (GCMALY1 GCMALY2) - Dédestapolcsány Serényi kastély  Táv: 15 km Szint: 212m

Hazafelé indulva útközben a Szalajka-völgy megtekintése.

Túravezető: Miklovich Csilla

Keményfi Balázs fotói
Lovas Ági fotói  1. nap  2. nap  3. nap  Ráadás
Simon Szilvia fotói
Szutor András fotói

A túrabeszámolókat azonnal jó megírni, nem úgy, mint ahogy most én teszem. Már olyan sok élmény ért a túra óta, hogy nézegetnem kell a képeket, hogy előhívjam az emlékeimet.

Az OKT-n már nagyon messze vagyunk Pécstől, ezért előző nap utazunk fel, hogy a túranap teljes legyen. Az első szállásunk Sirokon volt és sötétedésre értünk fel, mert munka után indultunk. A szállás egy társasházszerű épületben volt, ami valamikor réges-régen munkásszállónak épült. Most is laknak benne munkások. Szerintem elfogadható állapotú volt és az ára rendkívül barátságos. A pontos összegre nem emlékszem, de 1.500.-Ft alatt volt. Aki azon a vidéken jár, annak ajánlom, mert elfogadható a turistáskodóknak.

Másnap korán indultunk és mostanában az Északi-középhegységben ködben túrázunk, ezen a napon is köddel kezdtünk. Dodi volt a kísérőautósunk, aki feljött velünk a Siroki várba, mert ezt a várat soha nem hagyja ki a családom, ha ezen a vidéken jár. A vár és környezete nagyon szép, de a kilátásért nem volt érdemes felmenni, mert a köd miatt semmit nem láttunk a vidékből. A várnézés után elváltunk Doditól és megkezdtük a KÉK túrát. Szarvaskő felé félúton már felszállt a köd és gyönyörű napsütésben túráztunk.

Szarvaskő előtt felmentünk a Major kilátóba, mely a Vodafone támogatásával épült. Csodálatos kilátás van ebből a magaslatból. Sütkérezve leereszkedtünk Szarvaskőre, ami egy kis ékszerdoboz, lekvárokkal, utcai kávé kiméréssel, hangulatos kocsmával, kacskaringós utcával és patakkal a közepén. Ha erre járok nekem mindig eszembe jut Weöres Sándor verse

Egy hegy megy.
Szembejön a másik hegy.
Orditanak ordasok:
Össze ne morzsoljatok!
Én is hegy, te is hegy,
nekünk ugyan egyremegy.

Nekem is mindig az az érzésem, hogy az itteni hegyek összenyomnak. Ennek ellenére jó érzés volt a patak mellett sétálni.  A faluban találkoztunk Dodival, aki feljött velünk a várba, ami már alig látszik. Innen is szép kilátás nyílt a településre.

Bélapátfalváig a gerincen haladtunk és élveztük a napot és a kilátást. Néha heverésztünk a hegyoldalban és termeltünk egy kis D vitamint.

Tovább mentünk Bélapátfalva felé, ahol a következő szállásunk volt. A település előtt pecsételtünk a Telekessy vendégháznál, ami nagyon hangulatos helyen az erdőben kissé távolabb a településtől taláható.

Lefelé ereszkedve a Bélkői régi kőfejtő tájsebe látszik. Nagyon látványos. Tudom, hogy nem kellene szépnek látnom, mert ez durva beavatkozás a természetbe, de nekem mégis tetszett. Látni, ahol már a természet kezdi visszahódítani a sziklákat és zöldül a kőfejtő egy része.

A település előtt található a Ciszterci Apátság, ami olyan érdekes és szép, hogy ide járnak fényképezkedni a házasulandók. Éppen elcsíptünk egy csodálatos mennyasszony fotózás. Az apátság nem volt nyitva, de érdemes ide ellátogatni, mert jól kiépített turistalátványosság.

Bélapátfalván a Tök-Ász vendékházban volt a szállásunk. Szerintem elfogadható. Jó kis beszélgetős este jött össze a konyhában vacsorázva,  pálinkázva.

Másnap a helyi pékségben vásároltunk, a faluban pecsételtünk és elindultunk a KÉK-en. Nekem olyan szottyosnak tűnt az idő, pedig sem eső, sem köd nem volt. Talán a kora reggeli indulás miatt volt ilyen érzésem. A Lakvölgyi tó mellett haladt az utunk, majd igen sok emelkedőt kellett leküzdenünk. Az erdő közepén valahol a sok hegymászás közepette található három német katona sírja vagy inkább emlékhelye, melyet nagyon szépen gondoznak. Innen még mindig másztunk-másztunk felfelé és a jutalmunk csodálatos kilátás volt erre a gyönyörű őszi tájra.

Cserepes-kőnél pecsételtünk és megnéztük a barlangszállást, mely valójában bivak szállás. Nekem talán túl nomád, de érdekes.

Ezen a napon a Bükk-fennsík szélén haladva több alkalommal gyönyörű kilátásban volt részünk.

Bánkútra érve találtunk még havat nyomokban, de az időjósok sokkal nagyobbat ígértek. Itt már nagyon fáradtak voltunk, de még elgyalogoltunk a Petőfi kilátóhoz.

Bánkúton nagyon egyszerű szállást választani, mert csak két féle van, a turistaház vagy a Pallavichini Alfonz őrgróf által 1930-ban építetett menedékház, melyet 2010-ban teljesen felújítottak és most nagyon drága a mi pénztárcánknak.  A turistaház karbantartott, rendezett, konyhával rendelkezik. Nekem tetszett, annak ellenére, hogy kicsit a szobák. Egy éjszakára szerintem tökéletes volt.

Harmadik napi túránk mindig rövidebb, mert a haza úttal is számolni kell. Reggel Bánkúton bepakoltunk a kocsiba és Dodi elindult az utolsó állomás felé.

Erre a napra is jutott másznivaló. Persze, ha meg akarjuk nézni Dédes várát, akkor oda fel kell menni. Szerencsére csodálatos idő jutott erre a napra is és volt kilátás bőven a tájra.

Mályinkához közelítve felmentünk a kilátóba és kerestük Dodit, mert nagyon jól belátható volt a település, de sajnos nem láttunk, de a faluban találkoztunk vele. A településnek haladva halnevelő mellett mentünk el, haranglábat és szép templomot láthattunk, majd pecsételtünk és tovább indultunk Dédestapolcsány felé. Ez a település közel van Mályinákhoz és semmi érdekes nincs a két falu között, mert közúton vezetik a KÉK útvonalát.

Dédestapolcsányban Dodi egy bezárt fogadó előtt parkolt le. Itt kicsit tébláboltunk, cipőt váltottunk, pakoltunk és megszólítottuk a panzió udvarán lévőket. Nagyon kedvesek voltak és beengedtek az udvari padokra. A panzió új tulajdonosai voltak, ezért rögtön le is foglaltuk a következő szállásunknak a helyet. Elindultunk a hazaútra és a sofőrt is elvittük a Sirokon parkoló autóhoz. Addig a többieket a panzióban megvendégelték, de erről én már nem tudok beszámolni, mert sajnos én már úton voltam hazafelé.