2009.08.23-30. Balatonfelvidéki kalandozások

Nyáron családi nyaralásunk kapcsán egy hetet töltöttünk Balatonfüreden.
Reggelente kerékpárral rövid túrák keretében fedeztem fel a Balaton felvidék ezen csodás tájait. Több kis túrát tettem, melyből összeállítottam három útvonalat, melyet ajánlok mindenkinek. Az útvonalakat érdemes rövidebbre (40-50 km) szabni, mert rengeteg a látnivaló!

Balaton felvidéki kalandozások I.
Útvonal:
Balatonfüred – Balatonszőlős – Pécsely – Vászoly – Dörgicse – Balatonakali – Balatonudvari – Örvényes – Aszófő – Gyékényes – Balatonfüred. Táv.: 43,5 km

Balatonfüreden a központtól felfelé indulva először a helyiek által Vörös templomnak nevezett épületet érdemes megnézni, mely erre a területre jellemző vörös kőből épült. A templom környékén van a piac, ahol reggelenként vásároltam. A Vörös templomtól Balatonszőlős irányába haladva pár száz méteren belül megpillantjuk a Fehér templomot, mely vakolt fehér felületéről kaphatta a nevét. A templomot elhagyva utunk meredeken felfelé folytatódik, az utolsó jobbkanyar után gyönyörű panoráma tárul szemünk elé a Tihanyi félszigetre. Balatonfüred után szőlőültetvények mellett visz utunk Balatonszőlősre.
Itt egy szép kis templomot és a mellette található múzeumot érdemes megtekinteni. A falut elhagyva nagyon szép lankás tájon vezet az út megművelt szőlőterületek között. Hamarosan megérkezünk Pécselyre, ahol a főtéri világháborús emlékmű mellett vezet utunk jobbra Vászoly irányába. A főtér előtt lehet leágazni egy földúton Zádorvár irányába. (Lásd II. túrám leírását) Menet közben elhaladunk a település temploma mellett. Pécsely után egy elég húzós 10% -os emelkedő lekűzdése után jutunk el Vászolyba. Vászoly templomát nem tudjuk az útról megtekinteni ezért kis utcácskák labirintusában kellett felkeresni.
Valamennyi kis település amin keresztül haladtam gyönyörű, sok kis jellegzetes Balaton felvidéki házikóval. Vászolyt elhagyva megint csak komoly emelkedőt kell legyűrni, hogy aztán begurulhassunk Dörgicsére. A Dörgicse tábla után érdemes lassítani és az út bal oldalát figyelni, mert az úttal párhuzamosan, de attól néhány méterrel mélyebben gyönyörű műemlék kőhíd található. Itt mindenképpen érdemes megpihenni! Ettől nem messze egy kőszurdok is helyi látványosság, de ezt én nem néztem meg, mert nem találtam oda. Dörgicsét elhagyva igen meglepődtem amikor ismét Dörgicsén találtam magam. Ennek az a magyarázata, hogy az első Dörgicse valójában Kisdörgicse és a második Dörgicsét is Felső- illetve Alsó- Dörgicsének hívják a helyiek. Felső Dörgicsén a Mencshely – Balatonakali elágazás előtt gyönyörű templom, és mögötte az útról nem látható régi kolostorrom és egy levendulás nyújt felejthetetlen látnivalót. A templom előtt jobbra fordul az út, és itt kell egy kis mellékúton balra a templom mögé kanyarodni a látnivalókért! Megéri! Továbbhaladva a Mencshely – Balatonakali elágazásnál most balra kanyarodunk a Balaton irányába és a falu vége előtt megpillantjuk a magasban egy másik kolostor romjait. Ezt is feltétlenül meg kell nézni! Nagyon szép és a helyiek is nagyon készségesen megmutatják az utat. Ha már beteltünk a látnivalókkal legurulunk Balatonakaliba, ahol a Balaton körüli kerékpárúton megyünk tovább.
Balatonakaliban gyönyörű régi épületeket lehet látni, néhányat még a XVIII. Században építettek. Balatonakali után a forgalom megnő a balatonparti kerékpárúton, nem árt figyelni!
A következő település Balatonudvari, ahol meg kell nézni a híres műemlék temetőt a szív alakú sírkövekkel, (előtte vezet el a kerékpár út) majd Örvényesen a műemlék vízimalmot és kőhidat. Örvényes után Aszófő következik, ahol elágazhatunk Tihany felé vagy a parti úttal párhuzamosan Gyékényes irányában juthatunk vissza Balatonfüredre.

Balaton felvidéki kalandozások II.
Útvonal: Balatonfüred – Balatonszőlős – Pécsely – Vászoly – Dörgicse – Mencshely – Nagyvázsony – Vöröstó – Barnag – Zádorvára – Barnag - Pécsely – Aszófő - Balatonfüred. Táv.: kb. 55 km

Az első túra útvonalán végigtekerve jutunk el a Mencshely – Balatonakali elágazásig, ahol most jobbra fordulunk és mindjárt meg is lepődünk, mert igen keményen emelkedik az út egészen Mencshelyig. A küzdelemért kárpótol a fantasztikus panoráma, ahogy vissza-visszatekintünk a Balatonra! Mencshelyen két templomot is láthatunk egy téren, valamint a világháborús emlékművet és azt a parókiát, ahol a szabadságharc után Kossuth gyermekeit rejtegették. Továbbhaladva Nagyvázsony irányába érdemes visszapillantani, mert nagyon szép a falu fekvése. Mencshely után egy fennsíkon tekerve jutunk el Nagyvázsonyba. (A képek között láthattok fotókat a nagyvázsonyi várról, de ezeket egy családi kiránduláson készítettem.) Nem tekertem el Nagyvázsonyba, mert a sok látnivaló nem fért bele a kirándulásomba, ezért lekanyarodtam jobbra Vöröstó irányába. Vöröstón nagyon szép épületeket és útszéli szentélyeket lehet látni, érdemes megnézni amennyit csak tudtok. A falu határában nevezetes kálvária látható. A következő falu Barnag. Barnagon egy nagyon szép és híres kálvária épült ahol minden stáció egy külön kis épített házikót kapott, benne színes képpel. A kálvária a temetőn vezet keresztül. Érdemes megnézni, gyönyörű. A településen két templom van, melyek között figyelni kell a Zádorvár irányába mutató táblát. Jobbra kanyarodva eleinte betonos- köves majd földúton lehet eltekerni Zádorvárához! Ezt ki ne hagyjátok, mert egy gyönyörű fennsíkon lehet eljutni a várhoz, egy fenyves erdőn keresztül! Fantasztikusan szép útvonal! Én a Zádorvárhoz Pécselyből másztam fel egy körülbelül 4-5 km hosszú földúton, ami inkább egy vízmosás volt. Ezt a délről történő megközelítést vérbeli montisoknak ajánlom, túrázóknak a Barnag irányából történő megközelítés az igazi!
Zádorvár egy kővár-rom, melyet birtokviták miatt sohasem fejeztek be. Egy ingatag fa kilátóról csodálatos panoráma tárul a szemünk elé! A várudvar elég nagy, a falak omladoznak, megmászásuk tilos és veszélyes. A vár nagyon remek pihenőhely, akár nagyobb ebédet is lehet itt rendezni, bográcsgulyás főzéssel. Több tűzrakó helyet is kialakítottak, gondolom a turisták. Barnagra visszatekerve legurulunk Pécselyre és eldönthetjük, hogy Balatonszőlős, vagy dél felé Aszófő irányába tekerünk –e vissza Balatonfüredre.

Tihanyi félsziget:
Útvonal: Balatonfüred – Sajkod – Tihanyi félsziget – Balatonfüred. Táv: 29 km

A tihanyi túrát érdemes gyalogtúraként is teljesíteni, mert a Tihanyi félsziget belsejében a jelölt túraútvonalak nagy részén nem szabad kerékpározni és nem is lehet, mert sziklás meredélyek. A Tihanyi félszigetet északról közelítettem meg, és első látnivalóként a felújított apáti templomot javaslom megtekinteni. Az aprócska templom mellett dél-keleti oldalról indul a Lóczy Lajos gejzírösvény melyet montis profiknak is gyalogosan javasolok végigjárni.
Én továbbhaladtam Sajkod irányába és a félsziget észak-nyugati oldalán egy gyönyörű kis úton tekertem be a félszigetre. Aki erre indul napközben számítson rá, hogy strandbelépőt kell vennie, mert a strandon megy az út keresztül. A belépő 260 Ft nem vészes, és lehet egyet fürdeni is! Továbbhaladva az út végéig közvetlenül a vízparton tekerve jutunk el egy kis parkolóig, ahol egy lezárt móló van, illetve balra felkanyarodik az út a félsziget belsejébe. Én azért megnéztem a kis mólót, reggel hétkor senki sem szólt rám és a kilátás gyönyörű.
Az úton feltekerve a félsziget belsejébe jutunk ahol földúton tekerve szőlőtőkék között a belső tóhoz lehet eljutni. A belső tavat földúton körbetekerve megcsodálhatjuk a híres szürkemarha gulyát. A tó keleti végéből az Apátság elé lehet feljutni, onnét pedig a keleti panorámában lehet gyönyörködni.
A reggelizés után legurultam a félsziget északi irányába a kerékpár úton, mert a külső tavat és a levendulást szerettem volna megnézni. Némi keresgélés után találtam egy földutat amelyen északról be tudtam jutni a félszigetre és a külső tó nyugati oldalán feltekertem a szőlőterületekig. A külső tó és környezete szigorúan védett oda még gyalog sem szabad menni. Ezen az úton járnak be a félszigetre a szőlősgazdák, tehát én is ezt használtam. Az öreg levendulásba vezető utat csak hosszas keresgélés és a helyiek útbaigazítása után találtam meg. Az öreg levendulás nekem nagyon tetszett, a mandulafákkal olyan volt mint egy nagy kert. A levendulástól nyugat felé haladva a Nyereg-hegyen találtam magam! Elállt a szavam a látványtól! Gyönyörű! Itt már nem lehetett biciklizni, (a bringát bizony kézben kellett cipelni) minden tiszta szikla és kő. Egy keskeny ösvényen dél felé haladva eljutottam a Csúcs-hegyre, mely a félsziget legmagasabb pontja. Visszafelé a Nyereg-hegyen át az Apáti-hegy irányába lejutottam az Apáti templomhoz. Az útvonal a Lóczy Lajos gejzírösvény. Ha tehetitek járjátok végig ezt a gyalogutat, mert fantasztikusan szép és egészen a Tihanyi félsziget déli részéig elvezet ahol számtalan látnivaló és csodás panoráma vár a túrázókra. Én még biztosan visszamegyek a félszigetre, mert rám nagy hatással volt a szépsége.



Képek:
Balatonfelvidéki kalandozások I.
Tihanyi félsziget
Balatonfelvidéki kalandozások II.

Fotó, lejegyezte: Földes Csaba



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése