2011 - ben már a következő tervem, hogy 2012 - ben kerékpártúrát szervezek
a Szlovéniában, mivel még ebben csodálatos országban eddig nem jártam
utazásaim során. Ezt a 2011. évi Bécs - Pozsonyi túrám után terveztem.
Komoly szervezést igényelt (főleg az útvonaltervezés szempontjából, mivel nem volt kerékpáros
térképem). Elvileg lett volna egy túra társam, akit M. Andornak hívnak. De ő sajnos családi okok miatt nem tudott velem tartani, mivel tinédzser fiaival
Balatonra kellett mennie nyaralni. Így akkor sem tértem el és mondtam le
a tervemről. Nem kis vállalkozás egyedül. A túra gondolata már az lett volna
hogy letekerek az Olaszországi Triesztig, de ezt elvetettem anyagi és idő hiánya
miatt. Támadt egy kiváló túra útvonal a fejemben. A szlovéniai Maribor és az ausztriai Graz, városokban közös, hogy
mindkettő Európai Kulturális Főváros. Most 2012 - ben Maribor. De 2003 - ban
Graz volt EKF. És az is közös még ebben két csodálatos városban hogy mindkettő
testvér városok is!!! Kultúra Főváros látogatóba mentem (De nem Simon Wintermans
babérjaira akarok törni! :) ).
A utazás szervezéséhez nem sok minden kellett: útvonal tervezés,
utasbiztosítás, EURO váltása, vonatjegy..
2012.07.25.
Pécsről a 6:15 - kor induló Szombathelyre tartó vonattal mentem fel
Murakeresztúrig, ami 9.05 - kor érkezett.
Útvonal: Murakeresztúr - Molnári - Tótszerdahely - Letenye - (HORVÁTORSZÁG)
Gorican - Prelog - Sveti kriz - CAKOVEC (Csáktornya) - Nedelisce - Puscine -
Gornilj Kursance - VARAZDIN (Varasd) - Hrascica - Sracinec - Majerje - Petrijnec
- Gornje Vratno - Radovec - Babinec - Brezje Dravsko - Veliki Lovrecan - Zavrc -
(SZLOVÉNIA) - Stojnci - Bukovici - Markovci - Sphulja - PTUJ - Zlatoljice -
Starse - Sveti Janez - Miklavz na Dravskem Polju - MARIBOR
Letenye után átkeltem a magyar - horvát határon. Horvát területre értem, de
tervem volt hogy ne töltsek egy éjszakát sem Horvátországban. Még az nap
szerettem volna Mariborba érni, ez volt a célom. Egy horvát motoros postásnak
sikerült eligazítania Gorica - Prelog irányába. egy darabig kerékpárbarát úton
haladtam a megfelelő irányba. Kisebb kerülőket és eltévedéseket leszámítva
Cakovec (Csáktornyába) érve egy szép régi "magyar" kisvárosba értem, tele volt
történelemmel az óvárosa. Cakovec belvárosában összetalálkoztam egy 4 fős
lengyel kerékpáros fiú csapattal. Ők az Adriára tekertek le. Csáktornyát elhagyva
végig kerékpárúton haladtam. A kerékpárút nagyon tetszett mert a főút mellett
1.5 méter széles csík jelölte és kitáblázva volt. Az út minősége tükör sima. Nem
hittem el először hogy Horvátországba járok. Csak hamar Varazdin (Varasd) -ra
értem, ami egy Nagykanizsa méretű kisváros. Gyönyörű óvárosa van, szép 17-19
századi műemlék épületekkel, de azért vannak 20-21 századi toronyházak is.
Varasdot elhagyva végig kerékpárúton haladtam a szlovén határig. Csak az égbolt
nagyon beborult, és sötét felhők érkeztek egyre jobban. Petrijnecnél eleredt az
eső. Buszmegállóban vártam ki a felhőszakadást, zivatar. Már csak csöpögött az
eső. Indultam is tovább Szlovénia felé. Egyre több domb és hegy látszott.
Jelezte a határ közelségét. Szőlő vidék ez hely. Zvarc - nál keltem át a horvát
- szlovén határon. Szlovén oldalon már az elején sziklás dimbes -dombos vidék
következett. Amíg el nem értem Drávát. Itt nagyon széles a folyó. Szép szlovén
tájakon haladtam, de messziről már látszottak több ezer méteres hegyek is.
Ptujba értem. Ptuj egy 24 000 lakosú kisváros. Jellemző szlovén vonásokkal, vár
hegyen , óváros, hidak és folyó. Kicsit már emlékezettet a következő nagyvárosra
Mariborra. Gyönyörű történelmi belvárosa és fent várkastély a hegyen. Felmentem
a kastélyhoz de már zárva volt. mivel már majdnem 19 óra volt. Visszamentem
belvárosba. Nagyon tetszett a Ptuj - i városháza. Lent a híd előtt volt két
poénos bádogember, jó szlovének humora! Ptujt elhagyva Dráva és szőlő vidéken
haladt át egy hosszú kerékpárút végig Mariborig! Mariborba 20:15 óra körül értem
oda, de már ment lassan le nap. Érkezéskor már csak szállás keresése volt cél.
Mobiltelefonom Google GPS alkalmazása segített a kemping megtalálásában. Útvonal
terv alapján oda is találtam Pohorje alatti kempingbe. A recepció 19 órakor
bezárt. Mivel már este 22 óra volt, ott maradtam és lesátraztam. De hajnalig ott
maradtam, mivel fáradt voltam.
Időjárás: mérsékelten meleg és változékony idő, minimum reggel: +17 ° C,
maximum délben: + 27 ° C.
Napi táv: 151.78 km
2012.07.26.
Útvonal: MARIBOR - Pesnica pri Mariboru - Kaniza - Senilj - (AUSZTRIA) -
Spiefield - R2 Mura Radweg (kerékpárút végig!!) - Vogau - Untergralla - R2 -
Altgralla - R2 - Lebring - R2 - Wildon - R2 - Kleinsultz - R2 - Werndorf - R2 -
Kalsdorf - R2 - Feldkrichen bei Graz - R2 - GRAZ
A kempinget hajnali 6 - kor hagytam el. végig tekertem a Maribor
külvárosain. Itt főleg lakótelepek voltak, főként 5 - 22 emeletes épületek.
Dráva hídhoz érve látszott a gyönyörű Maribor óvárosa. Sok műemlék épület.
Látszott a Euro center modern bevásárló központja. Egy 7 emeletes hotel.
belvárosba érve 17-21 századi épületek keveredtek. De városképbe illő épületek
természetesen. nekem a fő tér tetszett a legjobban. A Városháza, Mariborski
Grad, a kastély, Szentháromság szobor, a Ferences templom, a Vén szőlőtöke, az
Öreg híd. De látszott 2012 Kulturális Főváros program részletei és jelei is.
Nagyon hirdetik a városban, de egész Szlovéniában is! városnézés közben sikerült
beszereznem ingyenes kiadványt és kerékpáros térképeket a Ferences templom
melletti információs pontból. Városnézés után Maribort a vasútállomás felől
hagytam el kisebb emelkedőn, kerékpárúton. Észak - keleti irányban. Autópálya
alatt és mellett párhuzamosan kerékpárút haladt végig Sentilj határvárosig.
Sentilj mellett ott volt az egykor még határállomás elhagyott épületei. Átértem
Ausztriába, Felső - Stájerországba. R2 - es kerékpárúton mentem végig Graz
irányába. A Mura kerékpárút, vagyis németül Murradweg. R2 számozással. Még 52 km
Grazig! Sok szép községen át vezetett az út. De a Wildon nevű osztrák kisváros
előtt a kerékpárút víz alá került. Mivel az Alpokban sok esőzés következtében
meg áradt a Mura folyó. Wildonon áthaladva egy gyönyörű igazi mesebeli várost
láttam. Tele 17 - 19 századi épületekkel. Rövid szakaszon 67 -es számozású
másodrendű főúton haladtam. majd vissza a kerékpárútra. Kerékpárút mellett egy
természetvédelmi területen egy állatvilágot megfigyelő helyen ebédeltem. Ahol
volt vadkacsa és hattyú. Fotó témát találtam bőven. Kalsdorfba érve ami Graztól
már csak 17 km-re volt, ott töltöttem még 1989 novemberben 1 hetet egy osztrák
családnál diákcsereprogram keretében. Szép emlékeim vannak. Megnéztem a
Kalsdorfi templomot közélebről. Utána Grazig meg sem álltam nagyon. Kb. 13:50
körül Graz-hoz értem. Graz 267 000 lakosú nagyváros. Városba érve egyre
közelebb kerültem a Mura folyóhoz. Itt a város elején még ipar telepek, és
lakótelepek is vannak. Belvároshoz közelebb egyre több a régi szép épület. Egy
kerékpáros hídon be is értem belvárosba. Itt látszott Ferences templom, és az
Schlossberg (Várkastély) , az Óratorony hegyen (a város jelképe). Be mentem Fő
térre (Hauptplatz) ahol, még villamos is jár. Csúcsforgalom volt a belváros
közepén. Tetszett a főtér összes régi épülete. Itt van Városháza, a főtéren.
Felmentem az ódon utcákon a Várhegyre. Az út nagyon meredek volt felfelé. Az
Óratoronynál össze találkoztam egy kedves ír lánnyal, akivel angolul beszélgettünk egy kicsit. És utána Komáromi (Komarno) szlovákiai magyar
családdal is. Velük is beszélgettem egy jó fél órát. Utána vissza gurultam
belvárosba és kempingbe mentem. Azt is GPS-en találtam meg, jó város délnyugati
végében volt. Kempingbe értem. 17 Euro - mba került az egy éjszaka. Este
megjött az eső. Az új sátram levizsgázott, nem ázik be.
Időjárás: reggel + 18 ° C, délben +30 ° C. Napos és meleg idő.
Napi táv: 165.80 km
2012.07.27.
Útvonal: GRAZ - R2 -Feldkrichen bei Graz - R2 - Kalsdorf - R2 - Werndorf -
R2 -Kleinsultz - Wildon - R2 -Lebring - Bachsdorf - Neutillmitsch - Gralla -
Lebintz - R2 - Wagna - Obervogau - R2 - Lichendorf - R2 - Murfeld - R2 - Trate
(Szlovénia) - R2 -Weitersfeld - R2 - Mureck - R2 - Donnersdorf - R2 - Bad
Radkersburg (AUSZTRIA) és Gon. Radgona (SZLOVÉNIA)
Reggel 6 óra után ébredtem. A sátram kivüröl nedves volt. Fél 8 után
összeszedtem málhámat és sátramat és elhagytam a kempinget.
Graz-on végig mentem, nyugati irányból keleti irányba. Ipari és lakó
területeken haladtam.Célom volt vissza menni a R2-es Murrardweg kerékpárúton.
városbol kiérve mentem el a Mura mellett. Kalsdorf-on át- Werndorf - Lebring -
Gralla községeken át végig kerékpárúton Leinbitz kisvárosig. Itt körforgalom
mellett leértem Leinbitz - be. Leinbitz egy történelmi kisváros, Belváros tele
értékes épületekkel. Gazdag múlttal rendelkező település. Külváros szélén a
hegyen van a várkastély. Itt töltöttem el az ebédidőmet. Utána Murfeld irányába
haladtam tovább. Végig kerékpárúton. Mureck -ig megsem álltam nagyon. Mureck egy
igazi osztrák kisváros. Töle délre határátkelő Szlovéniai Trate (itt is van egy
várkastély a túloldalon) felé közúton. benéztem Mureck - i belvárosba és a
kempingbe is. Mureck után végig murvás erdei úton haladtam. 16 óra után Bad
Radkersburgba érve egy kis üdülő kisvárosba értem. A belvárosát egy olaszos
stilusú várfal, vagy erőd védi. De a jelenben is teljesen körül veszi az
óvárost. A város délnyugati oldalán van termálfürdő és kemping. Ebben a városban
és szomszédos szlovén részén is átmentem a Gor. Radgona városkába is. Ott van
egy várkastély a hegytetőn. De Bad Radkersburgban éjszakáztam. Éjszaka be
ködösödött az időjárás Mura felett.
Időjárás: + 17 ° C, délben, +31 ° C, meleg és napos idő.
Napi táv: 139.88 km
2012.07.28.
Útvonal: Rad Radkersburg (AUSZTRIA) - R2 - Laafeld - R2 - Sicheldorf -
Gederovci (SZLOVÉNIA) - Rankovci - Vanca Vas - Vescica - Cernelavci - MURSKA
SOBOTA (Muraszombat) - Martjanci - Moravske Toplice - Tesanovci - Bogojina -
Filovci - Strehovci - Dobrovnik (Dobronak) - Kamovci (Kámaháza) - Mostje
(Hídvég) - Dolga vas (Hosszú-falú) - LENDAVA (Lendva) - Dolina (Völgyifalú) -
Pince (Pince) - Tornyiszentmiklós (Magyarország) - Dobri - Csörnyeföld - Aligvár
- Murarátka - Letenye - Tótszerdahely - Molnári - Murakeresztúr
Reggel 7 óra után Bad Radkersburgot elhagyva Laafeld és Sicheldorf után az
osztrák szlovén határt átléptem. Ködbe burkolózott a táj de hamar kiértem
ködfelhőböl. Muraszombatra értem rövid úton végig kerékpárúton. Muraszombat egy
magyar város volt 1920 elött. Szlovén neve Murska Sobota. 21 000 lakosú város.
Települést elhagyva végig kerékpárúton mentem Moravske Toplice üdülő városba
értem. Utána kisteleüléseken át beérek a Lendva vidékre, ahol sok magyar él.
Lendva környékén nagy szőlő termő vidék van. Lendva kisvárosba értem ami hosszú
település. A város felett van a kastély. Pince nevü falu volt az utolsó szlovén
határnál. Magyarországra Tornyiszentmiklósnál léptem át. Hazaértem magyar
földre. Csomó pozitív tapasztalattal és élményel értem vissza. Dobri - Murarátka
irányában mentem Letenye felé. Letenyére érve ebédeltem meg főtéren. Letenyét
elhagyva két magyar kerékpárossal találkoztam össze. Olaszországi Triesztben
voltak kerékpártúrázni. Kb. 13:30 körül értünk Murkeresztúrra. A vonatra várva
beszélgettünk. Én a 14:55 kor Szombathely - Pécs közötti vonattal mentem haza.
17:45 körül ért Pécsre.
Időjárás: +15 °C, délben +32 ° C, derűlt idő.
Napi táv: 94.48 km
Végkövetkeztetés. Horvátország, főleg Szlovénia és Ausztria igazi
kerékpáros paradicsom! Kerékpárút hálózat fedi ezeket szép országokat. Ide
megéri kerékpártúrákat tervezni, főként hogy biztonságos a közlekedés és kiváló az
infrastruktúra. Tisztaság, rend és nyugalom. Ezek föként az osztrákoknál és a
szlovéneknél jellemző. Ez a kerékpártúrám is nagyon jól sikerült, mint tavaly a Bécs -
Pozsonyi. Ismét egy kiváló utazásban volt részem. Egy igazi tapasztalat és
élmény. Kaland.
Összesen 551 km-t tettem meg.
Lejegyezte: ifj. Tamás József
Képek:
ifj. Tamás József fotói
.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése